Varedeklaration: DBI offentliggør alene faktiske salgstal omkring nybilssalget. Tallene er ikke beregnede/korrigerede eller andet, men er udtryk for det faktiske antal nye biler, der er registreret første gang i den pågældende måned. Tallene bygger på rådata fra Centralregisteret for Motorkøretøjer (CRM) og SKAT. Grundet registreringssystemet hos CRM og SKAT er tallene typisk op til 14 dage forsinket, og for at sikre præcise tal offentliggør DBI derfor først tallene på den 3. tirsdag i den efterfølgende måned. Tallene i denne pressemeddelelse bygger på registreringer på motorkontorerne den 16. oktober 2011

Bilsalget stiger stadig

    2008 2009 2010 2011 Ændring
2010-2011
Personbiler  sep 12.047 9.791 13.566 13.834 2,00%
  jan - sep 121.898 81.586 110.777 127.207 14,80%
Varebiler  sep 2.539 1.282 1.527 2.322 52,10%
  jan - sep 27.025 11.281 11.095 17.004 53,30%
Lastbiler  sep 650 276 520 340 -34,60%
  jan - sep 5.178 2.838 2.114 2.777 31,40%

Hverken valgkampen eller uroen omkring Grækenland kunne holde danskerne væk fra bilhusene i september. I samme måned som nationen gik til valg blev der solgt 13.834 personbiler, og det er en stigning på 2% i forhold til det ellers også store salg i september 2010. Varebilerne kunne med et salg på 2.322 stk. præstere en fremgang på hele 52,1%, i forhold til samme måned sidste år, hvilket dog skal ses i lyset af det forholdsvist beskedne varebilsmarked i 2010. 

Danskerne vil fortsat have nye biler. Det står klart, efter at personbilssalget i september voksede for 22. måned i træk og dermed ikke lod sig påvirke af hverken folketingsvalget eller den økonomiske uro på de internationale børser. Salget af nye personbiler lå to procent højere i september 2011. Det understreger at bilsalget pt. er blandt de absolut stærkeste nøgletal – både når det gælder virksomhedernes investeringer såvel som det private forbrug.

”Personbilssalget fortsætter med at vise styrke. Vi kan i september se, at specielt leasing – både til virksomheder og private er noget af det, der er med til at drive salget frem. Det står godt i tråd med en udvikling, hvor flere forbrugere i stigende grad ønsker sikkerhed for de månedlige omkostninger”, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

Han forventer, at også 4. kvartal vil udvikle sig positivt.

”Årets sidste måneder er traditionelt højsæson for salget af firmabiler, og selvom der allerede er solgt mange biler i løbet af året, ser vi klare indikationer i markedet på, at firmabilssegmentet vil følge den samme udvikling som det øvrige bilsalg og dermed være medvirkende til, at 2011 formentlig bliver blandt de bedste bilår i Danmark nogensinde”, siger Bent Mikkelsen.

Varebilssalget i fuld fart frem
Varebilsmarkedet er fortsat langt fra niveauerne i 2006 og 2007, men efter at have været underdrejet langt ind i 2010 er salget af varebiler for alvor kommet i gang i 2011. Den udvikling fortsatte i september, hvor 2.322 nye varebiler kom på gaden. En stigning på hele 52,1 procent sammenlignet med september 2011.
 
”Erhvervslivet – og nok især de små og mellemstore virksomheder – er i dag stort set alene tilbage på dette marked. De fleste private købere forsvandt fra varebilsmarkedet efter afgiftsomlægningen i 2007, og netop derfor vidner den kraftige vækst om, at erhvervslivet i høj grad investerer i ny transport og lavere daglige driftsomkostninger”, siger Bent Mikkelsen.

Lastbilsalget lidt tilbage
I september faldt indregistreringen af nye lastbiler med 34,6 procent. 340 nye lastbiler blev indregistreret mod 520 i september 2010. 

”Tilbagegangen er den første i lang tid for dette marked og giver naturligvis anledning til bekymring. Imidlertid er netop lastbilsmarkedet meget anderledes, og et køb ses reelt først i statistikken et halvt år efter, at der er indgået en aftale, da lastbiler stort set udelukkende bygges på bestilling. Derfor kan der være særlige grunde til faldet, og vi skal nok afvente udviklingen i endnu et par måneder før vi kan vurdere, om der er tale om en decideret tendens”, slutter Bent Mikkelsen.