VW Passat er netop kåret som årets firmabil i skarp konkurrence med to håndfulde klassiske firmabiler. Ford Grand C-Max vandt sølv og Ford Mondeo bronze.MPV-klassen bider de klassiske firmabiler i haserne. I konkurrencen om ”Årets Businessbil 2012” vandt stationcaren VW Passat på målfoto foran opkomlingen, MPV’en Ford Grand C-Max.

Klassiske dyder som soliditet er i høj kurs blandt firmabilister. Egenskaber, VW Passat honorerer så meget, at motorjournalister, erhvervsbilister og en ergoterapeut har tildelt den prisen ”Årets Businessbil 2012” ved Bilavisens og Business Danmarks årlige firmabilstest.

Men den klassiske firmabil fik kamp til stregen. Faktisk var den fine Folkevogn tæt på at blive slået af opkomlingen, MPV-modellen Ford Grand C-Max, der imponerede firmabilisterne med sin komfort, indretning samt gode overblik og ikke mindst beskatningsgrundlag, som lå væsentlig under Passatens.

Firmabilen skal kunne det hele
Lars Bundgaard, trafikpolitisk formand i Business Danmark, er ikke overrasket over, at en MPV som Grand C-Max var tæt på sejr.

- Folk bruger i stigende grad bilen til mere og andet end en jobbil. Der skal være plads til både arbejde og fritid. Ford Grand C-Max kunne sagtens have vundet, siger Lars Bundgaard, der dog også mener, at vinderen er et udtryk for snusfornuft.

- Passat er det gedigne, gennemprøvede og trafiksikre valg. Et godt kompromis mellem det praktiske og det private, siger han og påpeger, at Passaten har testens bedste nakkestøtter, som beskytter mod den mest udbredte trafikskade, piskesmæld.

Kørestillingen i højsædet
Indtil juryens arbejdsmiljøkonsulent kom på banen var der dømt dødt løb mellem VW Passat og Ford Grand C-Max. Men ergoterapeut Kate Severinsen fra arbejdsmiljøkonsulentfirmaet CRECEA A/S, er ikke i tvivl om at Passaten er ergonomisk bedst indrettet. Arbejdsmiljøet bag rattet er altafgørende, når bilen er et stykke værktøj. Velstøttende sæder, hvileplads til armene og fleksible nakkestøtter tæller højt.

- Passaten kan indstilles til alle uanset højde og drøjde. Sæderne giver god støtte, og nakkestøtterne, som kan justeres helt ind til nakken, er de bedste blandt de testede biler, siger Kate Severinsen.

- Passat har sæder med små, men gode sidestøttende vulke, som ikke generer ind- og udstigning. Her er elektrisk lændestøtte, som er nem at betjene og kan indstilles i højde og dybde. Og så er der god plads, hvis du skal sidde og arbejde med en computer, siger hun.

I en samlet bedømmelse udmærker VW Passaten sig med den bedste førerplads og et samlet højt niveau, hvor gode, velstøttende sæder og en nem betjening går op i en højere enhed, så led og muskler belastes mindst muligt.

Om kåringen
Ti miljøvenlige dieselbiler med et literforbrug på 21,7-23,8 pr. km deltog, da Bilavisen og Business Danmark for sjette gang testede årets firmabiler: VW Passat, Ford Grand C-Max, Ford Mondeo, Hyundai i40, Peugeot 508, Ford Focus, Opel Astra, Skoda Superb, Volvo V60 og Opel Insignia. Juryen bestod af 5 kvindelige og 6 mandlige erfarne erhvervsbilister, heraf en ergoterapeut. Testen foregik over to dage på Fyn, hvor juryen testede bilerne i by-, landevejs- og motorvejskørsel. Bilernes arbejdsmiljø blev nøje gennemgået af arbejdsmiljøkonsulentfirmaet, CRECEA A/S og juryen fik udleveret en række økonomiske nøgletal om bilerne. Tre af de ti biler blev stemt i finalen. VW Passat vandt foran Ford Grand C-Max og Ford Mondeo i finalerunden. Det er i øvrigt tredje gang ud af seks at VW Passat vinder titlen.