3008 HYbrid4 har netop modtaget Öko Globe prisen for sin innovative teknologi, der bidrager til at nedbringe bilers CO2-emission. Peugeot gentager sidste års succes, hvor elbilen iOn blev hædret med den tyske Öko Globe pris, og kan nu glæde sig over, at 3008 HYbrid4 allerede inden sin introduktion har modtaget sin første pris: Öko Globe i kategorien ”mass-produced sustainable energy car”.

Prisuddelingen af årets Öko Globe har fundet sted siden 2007 og er organiseret af Ökoglobe Instituttet på Duisburg-Essen Universitetet sammen med DEVK forsikringsselskabet og AVC auto club. Formålet er at belønne biler, teknologier og koncepter, der bidrager til at reducere bilens miljømæssige fodaftryk eller tilbyde innovative mobilitetsløsninger.

Peugeot 3008 HYbrid4 er verdens første serieproducerede dieselhybrid og vil blive markedsført på det europæiske marked ultimo 2011.

Juryen i 2011 har netop tildelt 3008 HYbrid4 årets Öko Globe pris i kategorien ”mass-produced sustainable energy car” med følgende begrundelse:

”Peugeot er den første bilproducent, som kombinerer en dieselmotor med en elmotor. Denne innovation gør det muligt at kombinere dieselmotorens lave brændstofforbrug med elmotorens fordele. HYbrid4-teknologien vidner om Peugeots miljømæssige ambitioner og er samtidig i tråd med andre masseproducerede innovationer fra mærket, så som partikelfilteret til dieselmotorer. Med dieselhybriden har Peugeot skabt en teknologi, der giver mulighed for en betydelig reduktion af CO2-emissioner. Jo hurtigere, vi kan kontrollere vore bilers brændstofforbrug, jo mere effektivt, kan vi kæmpe mod den globale opvarmning – og derfor blev juryen overbevist af Peugeots dieselhybrid-teknologi.”

3008 HYbrid4 har en 163 hk dieselmotor under motorhjelmen og en el-motor, som yder 37 hk til at drive baghjulene. Denne hybrid-teknologi giver en samlet ydelse på 200 hk, et brændstofforbrug på cirka 25 km/l og en CO2-udledning på 99 g/km.

Peugeots motivation bag udviklingen af 3008 HYbrid4 handler i høj grad om at kombinere miljøhensyn med ønsket om at tilbyde helt nye køreoplevelser og fleksibilitet:

• Tyst kørsel (mulighed for udelukkende at køre på el)
• Tryghed (firehjulstrækket giver optimeret sikkerhed)
• Høj ydelse kombineret med gode køreegenskaber
• Frihed og stor anvendelighed (mulighed for at vælge forskellige køremåder: Elektrisk, firehjulstræk, sport og automatisk)