Samtidig med at Volkswagen viser verdens­pressen den nye mikrobil up! præsenterer koncernen hele seks studier, der alle udspringer af up! New small Family er det overordnede navn for up!-familien, der netop er afsløret på den internationale udstilling i Frankfurt.

buggy up!
Den klassiske buggy var andet end blot en bil, den var en livsstil, født i Californien i 60´erne. Grundelementerne var Boblen, der leverede karossen og motoren, resten blev skabt af buggy-pionerer som Bruce Meyers. I dag er buggyen kult, hvilket har inspireret Volkswagen til at kreere et buggy-studie på basis af den nye up! En to-personers åben vogn.

Frihed. buggy up! er som forfaderen uden tag og man har sænket vognen 20 mm, men med den smilende front og de forstørrede forlgter, bevarer buggy up! klare referencer til up! Alligevel er der en del, der er ændret: en langt fladere motorhjelm, nye stødfangere og det afkappede tag, dermed er buggy up! en moderne, åben sportsvogn. Tillige har buggy up! hverken bagsmæk eller c-søjle. Hvad den heller ikke har er døre, man har derimod forstærket karosseriet og bygget en styrtbøjle ind, der øger bilens sikkerhed.

Buggy up måler 3, 58 m i længden og 1,67 m i bredden, hvilket gør den hhv. 44mm længer og 31 mm bredere end up! og så er buggy up! naturligvis også lavere, hele 19 cm. Buggy up står på enorme 18” fælge med 205/40 dæk, hvilket gør bilen markeret maskulin. Som lille ekstra feature har Volkswagen gjort buggy up! helt vandfast, man har ganske praktisk bl.a. skabt afløbskanaler i bilens bund, men også i de skålformede sæder. Skulle det virkelig blive styrtregn, kan man dog spænde et segl mellem styrtbøjlen og vinduesrammerne. Dette gør buggy up! anvendelig både i Californien og i en dansk kontekst.

up! azzura sailing team
Dette studie er skabt af Giorgetto Giugiaro og Walter de Silva, der begge er vokset op ved Middelhavet. Derfor har de skabt en lille, miljøvenlig bil, egnet til Middelhavskystens mange små marinaer.
Man har fastholdt designlinierne fra up! men studiet er uden døre og tag, dette for at skabe følelsen af at være om bord på en båd. Dette ses også tydeligt i studiets kabine, hvor man har hentet tydelig inspiration fra den maritime verden. Mahogni og læder lader tankerne falde på en luxusyacht. Med up! azzura sailing team, forsøger man at slå bro mellem italiensk bådbygningstradition og tysk ingeniørkunst.

cross up!
Selvom cross up! vises som studie på IAA, er den meget tæt på at gå i serieproduktion. Med cross up! viser Volkswagen tydeligt tre ting: 1. hvordan den fire-dørs udgave af up! kommer til at se ud. 2. Hvordan cross-varianten kunne se ud. 3. at Volkswagen fortsat satser på cross-modellerne. I Danmark introduceres Cross Polo netop.

Udover cross-elementerne er det mest iøjenfaldende ved dette familiemedlem naturligvis de ekstra døre og dermed også den helt nye c-søjle. Hvor tornadolinien og dermed også vinduesgrafikken ved den to-dørs up! dannede en skrånende linie, danner den ved den fire-dørs version en lige linie. Dermed får den fire-dørs up! en selvstændig designidentitet.

Cross up! har bl.a. fået nydesignet kofanger, der har indbyggede tågeforlygter og naturligvis de kendte cross-elementer,  som beskyttelsesbeklædning af undervognen og særlige cross-dørlister. Luftindtagene foran er forstørrede og giver cross up! et mere markeret ansigt. Desuden har man hævet cross up! 15 mm i forhold til up! som standard får cross up! 16” alufælge og som ekstra designfeature til cross up, har Volkswagen prydet frontens VW-logo med en rød ring. Såvel tagræling og sidespejle er sølvfarvede. I cross up!s indre finder man specialdesignede sæder, med røde og grå elementer. Midterkonsol og luftdyser er lakerede sort og det såkaldte Dash Pad har samme farve som bilens lakering. Læderrattet, geraknob og håndbremsegreb er prydet med farvede stikninger.

GT up!
Fart. Volkswagen tilbyder up! med ydelser op til 75 hk. Det giver god mening, da up! primært er en lille bil til storbyen. Men up! er konstrueret til sagtens at kunne klare flere kræfter. Hvordan en sådan power up! kunne komme til at se ud, viser Volkswagen med studiet GT up! Volkswagen forestiller sig, at man vil give GT up! 100 hk og dermed skabe gode rammer for rendyrket køreglæde, ikke mindst grundet bilens lave vægt på blot 900 kg.

Det første der falder i øjnene ved GT up! er bilens front. Væk er det charmerende happy face, erstattet af en grill i bikube-design, som hos ur-ikonet Golf GTI. I frontens luftindtag  har man  integreret  vingeformede LED-lygter. GT up! står på 17” alufælge, har sortlakerede sidespejle og bagtil sørger en spoiler for det helt rigtige GT-look, selvfølgelig i kombination med de to cromudstødninger, placeret i hver sin side. Indenfor i GT up! finder man elementer som sort taghimmel, blå ringe om luftdyserne og selvfølgelig det klassiske ternede mønster til sæderne, her holdt i blå toner.

eco up!
EcoFuel. Volkswagen præsenterer på IAA en up! der takket være kombinationen af EcoFuel og Blue Motion Technology blot udleder 79 g CO2 pr. km. Det er første gang, man ser en mikrobil med CNG, på trods af det store potentiale CNG har:  naturgasmotorer er mindre miljøbelastende og bliver bl.a. i Tyskland begunstiget skattemæssigt.  Bl.a. fordi motorteknikken i denne type biler er langt billigere end hybridsystemerne, forventer Volkswagen at bringe eco up! på det tyske marked allerede næste år.

Som i up! har også eco up! en tre-cylindret 1,0 l motor. Denne yder 68 hk. Kombinerer man dette med Volkswagens BlueMotion technology (bl.a. start-stop-system og genvinding af bremseenergi )forbruger eco up! 2,5 kg naturgas pr. 100 km og dermed kan CO2-udslippet holdes nede på 79 g pr. km. Det er selvfølgelig både en fordel for miljøet, men i lige så høj grad for økonomien.

e-up!
Volkswagen bringer e-up! på markedet allerede i 2013. studiet har været vist allerede på Frankfurt udstillingen i 2009 og det er en videreudvikling af dette studie, man nu præsenterer. Dvs, at man kan regne med, at denne e-up! vil ligge meget tæt op ad den serieproducerede version i 2013.

Det mest markante forskel fra up! er den næsten lukkede front. Luftindtag findes på e-up som små sprækker under og over nummerpladen. Ligeledes har man udstyret e-up med bueformede LED-lygter. e-up!s indre er holdt i beige toner. Dash Pad, midterkonsol og inlæg i dørene er lakerede i en ny ”two drops blue” farve. Luftdyserne er holdt i sort. e-up! har en 135 km/t stærk elektromotor, med en topydelse på 60 kW. Den næsten lydløse maskine skaber fra start et drejningsmoment på 210 Nm og man beslutter om man skal frem eller tilbage, v.h.a. en drejeknap i midterkonsollen. Med en batterikapacitet på 18 kWh, kan man i e-up! alt efter kørestil, køre op til 130 km på en opladning. Det vil sige, at e-up! er skabt til byen og vil også kunne opfylde de fleste pendleres daglige behov.

Volkswagen introducerer up! i Danmark allerede til marts 2012