Mange bilister er i tvivl om, hvorvidt det bedst kan betale sig at lease eller købe den nye bil. Derfor har FDM udarbejdet et hjælpeprogram, der gør det nemmere for bilisterne at træffe det rigtige valg.

Flere og flere forbrugere har de seneste år valgt at privatlease deres bil. Men det der virker som det billigste tilbud, kan nogle gange ende med at blive det dyreste. For i sidste ende ved man først, hvad en bil har kostet, når man sælger den, eller når man afleverer den tilbage til leasingselskabet.

For mange bilister er det svært at gennemskue, hvad omkostningerne vil være, hvis man leaser bilen frem for at købe den. Derfor har FDM udarbejdet en indikator, der kan hjælpe bilisterne til bedre at kunne vurdere, hvad det reelt koster at henholdsvis lease og købe bilen.

”I en prissammenligning mellem privatleasing og køb af bil skal man prøve at sammenholde de forskellige omkostninger. Ved køb er der især tale om værditabet samt finansierings- og serviceomkostningerne, mens det for privatleasing er engangsydelsen, den månedlige leasingydelse samt eventuelle omkostninger ved overkørte kilometer og skader, man skal holde sig for øje”, siger FDMs forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen.

For at sikre at man sammenligner den samme vare, er man nødt til at tage stilling til, om den bil man vil lease, også er en bil, man ellers ville have købt. Det er især relevant, hvis man alternativt ville have købt en brugt bil, som allerede har tabt en stor del af sin handelsværdi.

Til gengæld slipper man ved privatleasing for at betale finansieringsomkostningerne ved at låne til bilen og det værditab, der realiseres, når bilen skal sælges igen. Finansieringsomkostninger afhænger af, hvilke muligheder man har for at låne pengene, og er derfor meget individuelle.

”Mange lokkes af en lav månedlig leasingydelse, hvor service ofte er inkluderet. Men her skal man huske, at man også skal betale forsikring, grøn ejerafgift og brændstof, og det ændrer på hele regnestykket. Derudover skal man forholde sig til, om antallet af kilometer i tilbuddet dækker ens kørselsbehov og hvis ikke sætte sig ind i, hvad de overkørte kilometer koster,” siger Allan Skytte Christensen.

Endelig skal man også være indstillet på, at man skal betale for de småskader, der ikke kan karakteriseres som almindeligt slid, når leasingbilen afleveres tilbage. Vælger man i stedet at købe bilen, er det værditabet på bilen, der udgør den største post i bilbudgettet. Værditabet påvirkes blandt andet af bilens mærke, klasse, alder, kørte kilometer, udstyr, stand og farve, men også af ændringer i konjunkturerne og bilafgifterne, og derfor kan det være svært at vurdere, hvor stort det vil være.

For at gøre sammenligningen nemmere har FDM udviklet et hjælpeprogram, som man finder på www.fdm.dk/privatleasing