Med en række nye, firecylindrede benzin- og dieselmotorer går Volvo videre ad vejen mod nul-udledninger og nul-klimapåvirkning.

"Det skal være slut med at tælle cylindre. På biludstillingen i Frankfurt præsenterer vi en ny konceptbil, som viser, at mindre motorer sagtens kan forenes med kundernes forventninger til luksus og køreglæde," siger Peter Mertens, ansvarlig for forskning og udvikling hos Volvo Personvagnar.

I Volvo''s kommende program af firecylindrede VEA-motorer (VEA = Volvo Environmental Architecture) genses dieselmotorer med common rail og benzinmotorer med direkte indsprøjtning. Her er alt fra varianter med sand råstyrke og stort drejningsmoment til brændstoføkonomiske derivater.

"Firecylindrede motorer er et perfekt middel for os til hurtigt at nedbringe CO2 udledning og brændstofforbrug. Vi kommer til at udvikle firecylindrede motorer med højere ydelse end dagens sekscylindrede og lavere brændstofforbrug end de firecylindrede motorer, vi ser nu," fortsætter Mertens.

De nye VEA-motorer har 60 procent færre unikke dele. De er samtidig op til 90 kg lettere end de nuværende motorer. Brændstoføkonomien er forbedret med op til 35 procent.

Banebrydende svinghjulsteknologi
Modulopbygning og en kompakt, tværstillet konstruktion er tillige ideellt til kommende el-biler. For at opfylde kundernes krav, får visse motorer større ydelse ved hjælp af hybrid- eller anden spydspidsteknologi, bl.a. svinghjul.

Senere i år bliver Volvo en af verdens første bilproducenter, der afprøver svinghjulsdrift i almindelig trafik. Det såkaldte KERS (Kinetic Energy Recovery System) opfanger bremseenergi i et svinghjul, som roterer med op til 60.000 omdrejninger i minuttet. Energien, der lagres i svinghjulet, kan efterfølgende bruges til  enten at accelerere bilen eller drive den, når den har nået marchhastighed.

"Svinghjulet stiller yderligere 80 hk til rådighed for føreren samtidig med, at brændstofforbruget falder med op til 20 procent," forklarer Peter Mertens.

At konkurrere med de bedste
Volvo er ved at indarbejde en ny, mere økonomisk skalerbar platformsarkitektur (SPA), der betyder, at de fleste af Volvo''s modeller kan bygges på samme produktionslinie uanset bilens størrelse eller opbygning.

”Vi tager kontrollen med vores egen teknologiske fremtid. Både den nye arkitektur og de nye motorer placerer os side om side med eller sågar foran vores største konkurrenter på vigtige områder som køredynamik og brændstoføkonomi," fastslår Peter Mertens.

Volvo tager teten inden for letvægtsdesign
Foruden de rent industrielle gevinster ved en fælles modelarkitektur er der også væsentlige produktrelaterede fordele. Volvo tager nu teten inden for letvægtsdesign af biler. De kommende SPA-modeller bliver 100-150 kg lettere end nuværende modeller af samme størrelse. Den nye arkitektur åbner mulighed for el-drift på alle niveauer - og ny chassisteknik i kombination med lavere vægt og bedre vægtfordeling forbedrer køreegenskaberne. El-arkitekturen er rygraden i Volvo''s ønske om at forstærke virksomhedens førende position inden for aktiv sikkerhed.

Spændende design
Den nye konceptbil, som bliver præsenteret næste uge i Frankfurt, viser også, at SPA giver designerne større frihed til at skabe nye Volvo-modeller med en spændende udformning.

"Takket være den nye arkitektur kan vi skærpe vores formsprog og sikre den atletiske og dynamiske fornemmelse, som er alfa og omega i segmentet for luksusbiler, hvor kundernes forventninger er store. Konceptbilen, som bliver præsenteret i Frankfurt, er et glimrende eksempel på, hvad vi kan opnå med den nye arkitektur," siger Peter Horbury, designchef hos Volvo Personvagnar.