Efter en halv times undervisning forbedrede Per Frost Henriksen sit gennemsnitlige benzinforbrug i Opel Meriva testbilen fra 14,8 km/l til 17,7 km/l.Opel bad en er­faren øko­nomi­bilist give en almin­delig hver­dags­bilist under­vis­ning i økono­misk kørsel i en Opel Meriva. Efter en halv times køre­under­vis­ning spa­rede bil­isten ca. 20 pro­cent benzin på en rute med både by­kørsel og lande­vejs­kørsel.

Det kræver ikke særlige forudsætninger eller evner at vride ekstra dråber ud af en benzin- eller dieselbil. Det viser et forsøg, hvor Opel bad en erfaren økonomibilist undervise en almindelig hverdagsbilist i, hvordan han får sin bil til at køre længere på literen. Per Frost Henriksen fra Nordsjælland fik undervisning i en Opel Meriva af tidligere Danmarksmester i rally John Stæhr. Efter mindre end en halv time bag rattet med gode råd fra den tidligere rallykører opnåede Per Frost Henriksen en besparelse på 20 procent i gennemsnit på en rute med både bykørsel og landevejskørsel. Faktisk var hans gennemsnit på 17,7 km/l efter undervisningen, hvilket er næsten 3 km/l bedre end det officielle forbrugstal for Opel Meriva 1,4 Turbo med 140 hk, der er på 14,9 km/l opgjort efter EU-normen. På årsbasis svarer besparelsen ved 20.000 kilometers kørsel til mere end 2000 kr. for Per Frost Henriksen.

 ”Jeg fik en række fif til, hvordan jeg kan forbedre min kørsel, så den bliver mere økonomisk. Jeg lærte blandt andet, at det er optimalt for Meriva med seks gear at skifte gear ved 2500 omdrejninger og ofte springe fjerde gear over og gå direkte fra tredje til femte gear. Det gælder nemlig om hurtigt at nå op i de høje gear, hvor motoren snurrer med færre omdrejninger”, siger Per Frost Henriksen.
 ”Det var også en overraskelse for mig, hvor få omdrejninger bilen kan køre med, når man har nået sin rejsefart, så jeg lærte hurtigt at skifte til femte og sjette gear. Bilen bruger jo mest brændstof under acceleration navnlig op ad bakker, og man kan spare mange dråber ved at køre efter vejforholdene. For eksempel ved at udnytte bakkerne nedad til at få fart i bilen, og så kan man lette lidt på speederen, når man skal op ad bakke igen”.

  Hos Opel Danmark er man ikke overrasket over, hvor store forbedringer af deres brændstofforbrug almindelige bilister kan opnå blot ved at køre rigtigt.

 ”Bilfabrikkerne bruger enorme summer på at udvikle og implementere brændstofbesparende teknologier i de nye biler, men i realiteten kan brugeren af bilen opnå mindst ligeså store besparelser blot ved at køre med omtanke”, siger informationschef hos Opel Danmark, Erik Morsing  

 ”Nogle bilejere bliver skuffede over, at de ikke kan opnå samme brændstoføkonomi, som forbrugstallet efter EU-normen angiver. Men det kræver lidt omtanke af køre økonomisk, indtil man får indarbejdet teknikkerne, så det bliver en vane. Og så må man være klar over, at længden af ens køreture, antallet af passagerer, temperaturen, bilens vedligeholdelsesstand og dæktrykket alt sammen har indflydelse på brændstofforbruget.” 

EU-normen for brændstofforbruget opgøres efter en standard fastlagt af EU, og denne måling skal alle biler igennem, før de må indregistreres i et EU land. Lovgivningen i Danmark påhviler de danske bilforhandlere og bilimportører at oplyse om dette forbrugstal i forbindelse med markedsføring og annoncering for biler.

 ”Desværre bliver EU-normen ofte opfattet som bilfabrikkens garanti for, hvor langt en bil kører på en liter brændstof, men det er i realiteten et tal, der fremkommer efter en målemetode bestemt af EU. Ens forbrug afhænger af den måde, bilen bliver kørt på og andre faktorer som vind, temperatur og vejtype. Men som forsøget viser, er det ikke umuligt for almindelige hverdagsbilister at opnå et forbrug, der svarer til bilens EU-norm”, siger Erik Morsing.  

 Søger man på ”Meriva økonomikørsel” på www.youtube.com, kan man se Per Frost Henriksen fortælle om hans erfaringer med at køre økonomisk.