Hver femte bilist har endnu ikke fået sommerdækkene på.

I juni foretog Dækimportør-Foreningen en optælling af brugen af sommer- og vinterdæk på biler, som var parkeret ved store indkøbscentre over hele landet.

Resultatet viser, at 18 % af bilisterne stadig kører på vinterdæk, og ligger meget tæt op ad resultatet af samme undersøgelse i juni 2010, hvor 19 % kørte på vinterdæk i sommervarmen.

Ifølge direktør Volker Nitz fra Dækbranchens Fællesråd er det en meget dårlig idé at fortsætte på vinterdæk hen over sommeren. "Når det bliver varmt, mister vinterdækket sine særlige egenskaber, hvilket medfører øget bremselængde og mindre stabilitet i kurver end ved kørsel på sommerdæk samt dårligere økonomi", siger Volker Nitz.

Både fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt anbefales det at få skiftet til sommerdæk, men også fra et økonomisk synspunkt, idet vinterdæks levetid forkortes med cirka 10 procent, hvis man kører med dem i den varme årstid.

"Udover at kørsel på vinterdæk om sommeren er mindre sikkert end på sommerdæk, så slides de også hurtigere, og risikoen er jo så, at de ikke kan klare sig igennem den kommende vinter", siger Volker Nitz og minder om, at man bør montere sommerdæk omkring påske og vinterdæk omkring slutningen af efterårsferien, når temperaturen begynder at falde.

Når de rigtige dæk er monteret kan tre simple huskeregler øge sikkerheden yderligere:
LUFTTRYK - Tjek dæktrykket hver 14. dag. Det gavner ikke kun sikkerheden men også pengepungen og miljøet i form af sparet brændstof.
INSPEKTION - Tjek dækkenes tilstand for skader. Dæk med revner eller buler skal repareres eller udskiftes af en fagmand.
VEJGREB - Kontrollér mønsterdybden med jævne mellemrum. Mønsterdybden bør ikke komme under 3 mm da evnen til at aflede vand mindskes jo mindre mønster dækket har tilbage.