Volks­wagen præsen­terer "Tem­po­rary Auto Pilot" Prof. Dr. Jürgen Leo­hold: "En vigtig mile­pæl på vejen mod fuld­auto­matisk kørsel uden ulyk­ker."

Ved den ende­lige præsen­tation af EU-forsk­nings­projek­tet HAVEit (Highly Auto­mated Vehic­les for Intel­ligent Trans­port) i går i Borås præsen­terede Prof. Dr. Jürgen Leo­hold, admini­stre­rende direk­tør Volks­wagen Group Re­search, Volks­wagens "Tem­porary Auto Pilot": Over­våget af føre­ren, kan bilen køre semi-auto­matisk op til en has­tighed på 130 kilo­meter i timen på motor­veje. Det repræsenterer et vigtigt skridt i forhold til integrationen af dagens assistentsystemer og visionen om fuldautomatisk kørsel.

Frem for alt er det vi har opnået i dag en vigtig milepæl på vejen mod bilkørsel uden ulykker, "understreger Leohold på dagens afsluttende præsentation af EU forskningsprojekt HAVEit i den svenske by Borås. Temporary Auto Pilot (TAP) integrerer semi-automatiske funktioner, dvs. funktioner der overvåges af føreren, med andre assistentsystemer, som f.eks. adaptiv fartpilot og vognbaneassistenti i én samlet funktion. Mange af disse assistentsystemer er allerede indbygget i flere Volkswagen modeller som f.eks. Passat og Touareg. "Ikke desto mindre, bevarer føreren altid ansvar for kørsel og er altid i kontrol, "fortsætter Leohold. "Føreren kan til enhver tid overtage styringen eller deaktivere systemet og skal hele tiden overvåge det."

TAP giver altid føreren en optimal grad af automatisering ud fra den aktuelle kørselssituation, omgivelserne, føreren og indstilling af systemet. Det er hensigten at forebygge ulykker, som skyldes føreren er uopmærksom og distraheret. I den halvautomatiske indstilling af systemet - kaldet Pilot Mode, - opretholder TAP sikker afstand til den forankørende bil, kører med den hastighed valgt af føreren, reducerer denne hastighed om nødvendigt før et sving, og bevarer bilens central position i forhold til striberne på vejbanen. Systemet observerer ligeledes overhalingsregler og hastighedsbegrænsninger. Stop og start- manøvrer ved trafikpropper er også automatiseret. Med TAP, er det muligt at køre med hastigheder på op til 130 kilometer i timen på motorveje og tilsvarende veje. Føreren skal stadig rette deres opmærksomhed på vejen for hele tiden at være parat til at gribe ind i kritiske situationer, hvor der er en sikkerhedsrisiko.

I modsætning til tidligere forskningskøretøjer såsom "Junior" og "Stanley", er TAP baseret på en relativ produktionslignende platform af sensorer, bestående af radar-, kamera- og
ultralyds-baserede sensorer suppleret med en laser-scanner og en elektronisk processor. "Et
tænkeligt scenario for første ibrugtagning kan være i monotone kørselssituationer f.eks. i trafikkøer eller på dele af en rute med mange fartbegrænsninger ", siger Leohold.

Om HAVEit
Det EU-finansierede Forsikning & Udviklingsprojekt HAVEit ("Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport") blev etableret med henblik på at udvikle forskningskoncepter og teknologier for automatiseret kørsel. Dette vil hjælpe med at reducere førernes arbejdsbyrde, forebygge ulykker, reducere miljøbelastningen og gøre trafikken sikrere. Siden det blev lanceret i februar 2008 har 17 europæiske partnere fra bil-og forsyningssektoren samt det videnskabelige samfund samarbejdet om projektet. De samlede investeringer i HAVEit udgør 28 millioner Euro, hvoraf de 17 millioner Euro kom fra EU-tilskud og de resterende 11 millioner har de 17 projektpartnerne bidraget med (7 millioner Euro blev investeret af bilindustrien). HAVEit konsortiet består af bilproducenter, underleverandører til bilindustrien og videnskabelige institutter fra Tyskland, Sverige, Frankrig, Østrig, Schweiz, Grækenland og Ungarn: Continental, Volvo Technology AB, Volkswagen AG, EFKON AG, Sick AG, Haldex Brake Products AB, Knowllence, Explinovo GmbH, tysk Aerospace Center (DLR), Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), University of Athens, Institut for Kommunikation og Computer Systems (ICCS), University of Applied Sciences Amberg-Weiden, Budapest University of Technology and Economics, Universität Stuttgart, Institut für Luftfahrtsysteme, Wuerzburg Institut for Trafik Sciences GmbH, Institut National de Recherche en Informatique et DA Automatique (INRIA), Institut français des sciences et teknologier des transports, de l''aménagement et des Réseaux (IFSTTAR).

Mere om Volkswagens førerassistentsystemer
Volkswagen tilbyder allerede i dag en lang række assistentsystemer på udvalgte modeller som øger sikkerheden, aflaster føreren og giver bedre komfort f.eks. "Træthedsregistrering" (standard til Passat), der mærker når du er ved at blive træt, "Front light Assist", der selv blænder ned når du møder en modkørende, "Adaptiv fartpilot", som holder en ideel afstand til forankørende bil og tilpasser hastigheden for dig og "City-nødbremsefunktion", der opbygger i en kritisk situation så stort et bremsetryk, at en kollision i mange situationer kan reduceres eller endda helt undgås.

Læs mere om "Vognbaneassistent", "Bremseassistent", "Park Assist", og de andre assistentsystemer i vores brochurer og på http://www.volkswagen.dk/da/innovation.html