With sugar on top - please
I Tysk­land har Volks­wagen Golf Cabri­olet siden første model i 1979 haft kæle­navnet Erd­beer­körb­chen, den lille jord­bær­kurv. Den fik kæle­navnet på grund af det karak­teris­tiske design med en per­manent styrt­bøjle pla­ceret midt hen­over ka­binen, der minder om hanken på en kurv.
Det er et nostal­gisk til­bage­blik på denne lækker­bisken, der nu ende­lig vender til­bage - ikke som retro, men i et mere mo­derne design, der kan få smilet frem selv på en regn­vejrs­dag og i en sporty udgave med stan­dard­udstyr, der appel­lerer til den søde tand og gør crui­sing endnu let­tere.

Mere smag og længere holdbarhed
Stofkluden og den permanente styrtbøjle er blevet erstattet af en fuldautomatisk softtop. Således har Volkswagen bevaret stofkalechen, som foruden et elegant og autentisk design tilfører bilen en mere rummelig kabine, idet den optager langt mindre plads end dens pang dang med foldetag af metal. Stofkalechen har dog været under kniven og den nydesignede version er optimeret for at holde unødvendig støj ude og isoleret, så den er velegnet at køre hele året rundt. Kalechen betjenes enkelt med ét tryk på en knap i midterkonsollen, der åbner Golfen på blot 9,5 sekunder (eller lukker på 11 sek.) endda mens bilen er i bevægelse - dog maximalt med 30 km/t.

I designet lægger den nye Golf Cabriolet sig tæt op ad den lukkede version af Golf i tredørsversionen. Dog har Golf Cabriolet en noget fladere taglinie, en helt ny bagende og en mere hældende forrude, hvilket udover kalechen er med til at give Golf Cabriolet sin helt egen identitet.

Med i kurven
Der kommer kun én udstyrslinie af Golf Cabriolet til Danmark. Kurven er fyldt med så meget udstyr, at det kan være svært at holde hånd i hanke med det hele. Det danske standardudstyrsniveau byder på flere lækkerier f.eks. de samme LED-baglygter som GTI, 17" letmetalfælge og tågeforlygter med drejelys. Der er heller ikke sparet på komfortkalorierne og sportssæder med Alcantara-betræk, læderrat, og automatisk klimaanlæg er ligeledes standard. Komforten er sat i højsædet uden, at sikkerheden er sat over styr - foruden de skjulte styrtbøjler, som skyder op bag nakkestøtterne i bagsædet, hvis bilen truer med at trille rundt, er Golf Cabriolet også forsynet med ESP, knæairbag ved førersiden samt front- og sideairbags.

Prisen
Der er i alt fem forskellige motorer til Golf Cabriolet - fire benzinmotorer, hvor den mindste 1,2 TSI 105 HK er en BlueMotion Technology, og én dieselmotor 2.0 TDI 140 HK.
Med introduktionen af Golf Cabriolet i Danmark kommer i første omgang to benzinmotorer 1,2 TSI BMT 105 HK og 1,4 TSI 140 HK med mulighed for at vælge DSG (automatgear).

1,2 TSI BMT 105hk 6 man., 17,5 km/l., 132 CO2 g/km.: DKK 399.992,-

1,4 TSI 160hk 6 man. , 15,6 km/l., 150 CO2 g/km.: DKK 437.992,-

1,4 TSI 160hk DSG7 , 15,9 km/l., 148 CO2 g/km.: DKK 467.991,-

Fra uge 45, 2011 kommer de øvrige motorvarianter til Danmark.

1,4 TSI 122hk 6 man.

2,0 TSI 211hk DSG6

2,0 TDI BMT 140hk 6 man.

2,0 TDI BMT 140hk DSG6

Se komplet udstyrsliste på Volkswagen.dk