En gruppe sær­ligt ud­valgte euro­pæiske lea­sing­kunder, pri­mært virk­som­heder og  offent­lige insti­tutio­ner og myn­dig­heder, kan se frem til at mod­tage deres C30 Elec­tric sidst på som­meren. Pro­jek­tet er nu gået fra ud­vik­lings- til pro­duk­tions­sta­diet.

Volvo C30 Elec­tric skal pro­duce­res og leve­res til ud­valgte lea­sing­kunder i Sve­rige, Bel­gien, Hol­land og Norge. Om­kring 50 biler er testet siden efteråret 2010, mest internt hos Volvo i Sverige. Dog har en C30 Electric været med i et svensk klimaprojekt kaldet "One Tonne Life", hvor en familie fik til opgave at leve så klimasmart som muligt i seks måneder, ligesom én stillede op i 30 kilometer rallyet i Michelin Challenge Bibendum for nylig, hvor den endte på en delt førsteplads. Hvis markedet viser interesse for det, agter Volvo at producere cirka 250 biler inden udgangen af 2012.

C30 Electric bliver bygget på det almindelige samlebånd på Volvo''s fabrik i Gent, Belgien. Herefter bliver bilerne transporteret til Göteborg, hvor motor, batterier og andre modelspecifikke elektroniske systemer  installeres. Batterierne placeres dels, hvor brændstoftanken normalt har sin plads, og dels i et særligt område i bilens midterkonsol. På den måde er bagagerummet intakt. Bilen oplades i en almindelig stikkontakt, og en fuld opladning tager cirka syv timer. Rækkevidden er op til 150 kilometer på en opladning. Tophastigheden er 130 km/timen, og accelerationstiden fra 0-50 km/timen er fire sekunder.

C30 Electric projektet indgår i Volvo''s ambitiøse fremtidsstrategi på el-bilsområdet. Der er stor international interesse for el-drevne biler.