Svinghjulsteknologi er en enkel, billig og miljøvenlig løsning, der på samme tid begrænser brændstofforbruget med op til 20 procent og får en firecylindret motor til at føles som en sekscylindret. Til efteråret bliver Volvo en af de første bil-producenter i verden, der tester potientialet i svinghjulsteknologi på offentlig vej.

Volvo Cars har fået bevilliget, hvad der svarer til 5,5 millioner danske kroner fra den svenske stats energimyndigheder. Pengene skal bruges til at udvikle ny teknologi til genindvinding af opbremsningsenergi ved hjælp af kinetik (bevægelse). I projektet deltager også de to svenske virksomheder Volvo Powertrain og SKF.

"Vores mål er at udvikle et komplet system, der ved hjælp af kinetik genindvinder energi. Systemet skal testes i en Volvo-personbil til efteråret. Teknologien har potentiale til at mindske brændstofforbruget med op til 20 procent, og oveni booster det hestekræfterne, så en firecylindret motor får samme acceleration som en sekscylindret," forklarer Derek Crabb, direktør i VCC Powertrain Engineering.

60.000 omdrejninger i minuttet
Det nye system, kendt som Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System) monteres på bilens bagaksel. Under decelleration får opbremsningsenergien svinghjulet til at spinde med op til 60.000 omdrejninger i minuttet. Når bilen begynder at trække igen, overføres svinghjulets rotation til baghjulene via en specielt designet transmission.

Forbrændingsmotoren, der driver forhjulene, slås fra, i det øjeblik bilen decellererer. Energien i svinghjulet kan anvendes til acceleration, når bilen begynder at trække igen, eller til at drive bilen, når den når op i hastighed.

"Den energi, der lagres i svinghjulet, er tilstrækkelig til at drive bilen i korte perioder, og det har stor indflydelse på brændstofforbruget. Vores beregninger viser, at forbrændingsmotoren kan være slået fra op mod halvdelen af tiden (i.h.t. ny European Driving Cycle)," fortsætter Derek Crabb.

Eftersom svinghjulet aktiveres af opbremsningsenergi, og fordi den tid, der lagres energi - d.v.s. den tid, svinghjulet spinder - er begrænset, er teknologien mest effektiv, når man kører med gentagne stop/starter. Med andre ord er brændstofbesparelsen størst, når man kører i tæt bytrafik.

Hvis svinghjulets energi kombineres med forbrændingsmotorens fulde kapacitet, får bilen en ekstra vitaminindsprøjtning på 80 hk, og takket være den hurtige opbygning af drejningsmoment, afkorter det  accelerationstiden fra 0-100 km/timen med adskillige sekunder.
 
Kulfiber giver en kompakt letvægtsløsning
Svinghjulsdrift blev testet i Volvo 240 allerede i 1980''erne, og flere forskellige producenter har forsøgt sig med svinghjul i stål. Men en enhed i stål er stor og tung og har ret begrænset rotationskapacitet, så det er ikke et brugbart alternativ.

Det svinghjul, Volvo monterer i testbilen er udført i kulfiber. Det vejer omkring seks kilo og har en diameter på 20 centimeter. Det spinder i et vakuum for at minimere friktionstab.

"Vi er ikke den første producent, der tester svinghjulsteknologi, men ingen har monteret teknologien på bagakslen med en forbrændingsmotor til at drive forhjulene. Hvis prøverne og den tekniske udvikling går efter planen, regner vi med, at sende biler med svinghjulsteknologi ud i forretningerne inden for få år. Teknologien er relativt billig, og kan bruges i mange flere biler end mere avanceret teknologi som plug-in hybrid. Dermed har den potentiale til at spille en stor rolle i vores CO2 nedbringende DRIVe Towards Zero strategi," slutter Derek Crabb.