Færdigt arbejde er ikke altid færdigt. FDMs skadekontrol fra de seneste otte år viser, at der er fejl på 86 procent af bilerne, der kommer til kontrol. Dårlig tilpasning af karrosseridele er blandt de hyppigste fejl. (Foto: FDM/ Karsten M. Lemche)Skade­kontrol af­slører, at biler langt fra repa­reres godt nok efter en skade. FDM ad­varer mod for­ringet sikker­hed, ring­ere hold­barhed og øget værdi­tab.

Skaden bliver langt fra altid gjort god igen, når bulen i bilens for­skærm skal laves, for­døren rettes op eller lak­skader udbed­res. Ud af flere tu­sinde skade­kon­trol­lerede biler har FDM test og bilsyn fundet fejl på 86 procent. Ser man på de fejl­behæf­tede biler, havde de i snit 4,2 fejl typisk på karros­seri, køler­hjelm, for­skærme og lake­ring. Det skri­ver Motor i sit nye nummer.

”Der er desværre ikke noget nyt i tallene. I de 20 år, FDM har lavet skadekontrol for private og forsikringsselskaber, har vi fundet fejl i otte ud af ti biler, efter de har forladt værkstedet. Det er ikke godt nok. Som forbruger er det vigtigt, at man får rettet skaderne på sin bil korrekt. Både af kosmetiske og sikkerhedsmæssige årsager,” siger driftsleder i FDM test og bilsyn Brian Uldal.

Blandt de hyppigste fejl, FDM finder ved skadekontrol, er dårlig tilpasning af karrosseridele, dårlig rustbeskyttelse og kosmetiske fejl. Fejl der kan påvirke både bilens værdi og levetid, hvis de ikke udbedres korrekt.
Sidste år blev der anmeldt 518.552 skader på biler til forsikringsselskaberne, der brugte omkring fem milliarder kroner på at udbedre disse.

”Selvom det er få fejl, der er af sikkerhedsmæssig karakter, så står man ofte som bilejer med en bil, hvor skaderne er synlige, og hvor både bilens holdbarhed og værdi er forringet. Det er ikke acceptabelt, da man igennem sin forsikringspræmie netop har betalt for at blive holdt skadesløs,” siger Brian Uldal.

Har man mistanke om, at skaderne ikke er udbedret godt nok, råder FDM til, at man kontakter sit værksted med krav om at få foretaget en uvildig skadekontrol.

Læs mere i Motors juninummer, som udkommer fredag den 27. maj eller på fdm.dk/motor