Atle­tisk, kraft­fuld og ele­gant – Peu­geot har netop lan­ceret en ny kon­cept­bil på Shang­hai Motor Show: SXC.
SXC er udvik­let og desig­net af Peu­geot Style Stu­dios i China Tech Center i Shang­hai og den under­stre­ger Peu­geots inter­natio­nale ambi­tioner, sam­tidig med at den viser mær­kets evne til at til­passe sig og op­fylde for­skel­lige marke­ders ønsker og behov.

SXC: En nyfortolkning af crossover-konceptet
Peugeot præsenterede i 2010 sin nye designlinje og lod den komme til udtryk gennem en række forskellige konceptbiler: SR1 – elegant roadster, BB1 – innovativ citybil, EX1 – tosædet elbil, som har slået flere hastighedsrekorder og HR1 – interaktiv citybil.
Nu præsenterer Peugeot en konceptbil i crossover-segmentet, som bliver mere og mere populært på det kinesiske marked.
SXC, der er en forkortelse for Shanghai Cross Concept, er en nyfortolkning af crossover-konceptet, som har hentet inspiration fra SUV-verdenen (styrke, høj køreposition, sikkerhed etc.) og forenet det med en sedans moderne og elegante stil.

En stærk og raffineret stil
SXC har en stærk personlighed med et design, der udtrykker styrke gennem stilrene og flydende linjer, som samtidig former det atletiske og muskuløse udseende.
Hver detalje er gennemarbejdet for at passe til bilens størrelse: En længde på 4, 870 m, en højde på 1,610 m og en bredde på 2,035 m.
Fronten afspejler Peugeots nye stilkode med den karakteristiske ”flydende” kølergrill, som blev introduceret med konceptbilen SR1. De omhyggeligt udformede forlygter giver bilen et

gennemtrængende rovdyrsblik, der forstærkes af LED lys. Det potente design understreges af tagrælinger og flere andre detaljer i børstet aluminium samt 22” aluminiumsfælge.
Som en unik feature har SXC sidespejle, der er udstyret med kamera, og også den særlige døråbning er værd at bemærke.

Unikke køreegenskaber
SXC afspejler Peugeots konstante udvikling af miljøeffektive teknologier og vilje til at gå forrest på dette område. Den er udstyret med HYbrid4-teknologi, hvilket er lig med kombinationen af en forbrændingsmotor foran, som driver forhjulene, og en elmotor bagtil, der driver baghjulene, hvilket giver bilen firehjulstræk.
Under motorhjelmen ligger en 1,6 THP benzinmotor, der yder 218 hk (160 kW), mens elmotoren har en ydelse på 95hk (70 kW). Dette giver en samlet ydelse på hele 313 hk og et brændstofforbrug på 17,3 km/l.