Audi Q3 er en pre­mium SUV i kom­pakt form. Den er sports­lig og effek­tiv samt flek­sibel og trendy – en bil, der er hjemme på alle slags veje og off­road. Q3 viser Audis eksper­tise inden for alle områ­der af inge­niør­kun­sten: fra let­vægts­kar­ros­seriet, den effek­tive driv­linje og dyna­miske under­vogn til de top­mo­derne assis­tent­syste­mer og multi­medie­syste­mer. Mange af ud­styrs­detal­jerne kommer di­rekte fra luksus­klas­sen.

Audi Q3 har det mest sportslige og progressive design i segmentet. Singleframe-grillen med de skrå hjørner dominerer fronten, og dens konturer forstærkes yderligere af motorhjelmens dynamiske form. De kileformede forlygter fås i en xenon plus-udgave med LED-dagskørelys og baglygter i LED-striber, og de store luftindtag giver en idé om motorernes potentiale.

Til trods for det coupélignende design kan Audi Q3 nemt genkendes som et medlem af Q-familien. Bagklappen har samme design som på de større søskende Q5 og Q7, men Audi Q3 er kun 4,39 m lang, 1,83 m i bredden og 1,60 m i højden – inklusive tagræling. Dens luftmodstandsværdi på 0,32 sætter nye standarder i segmentet; og desuden sørger undervognen for, at luftstrømmene også forløber optimalt under bilen. 

Audi Q3’s rummelige kabine afspejler på harmonisk måde det udvendige designs maskuline udseende. En bred bue, kendt som wrap-around, omslutter føreren og forsædepassageren – en feature, der kendes fra mærkets store modeller. Instrumentpanelets vandrette udformning understreger bredden. Et farvedisplay (på helt op til 7 tommer) fås for første gang til Q-modellerne som ekstraudstyr på instrumentpanelet.

Q3 kommer selvfølgelig med en lang række førsteklasses ekstraudstyr. Udstyret omfatter kørecomputer med effektivitetsprogram, en ambientelyspakke med masser af lysdioder, et panoramaglastag, opbevaringspakke, sportssæder, elektrisk justerbare sæder med sædevarme, komfortnøgle til oplåsning og start af bilen med et tryk på en knap, 2-zoners luksusklimaanlæg, tonede bagruder, et 3-eget læderrat i et nyt særligt Q-look og adaptiv lysteknologi til xenon plus-forlygterne og automatisk fjernlysassistent.

Audi Q3 har også et bagagerum med masser af plads til fritids- og sportsudstyr. Kapaciteten på 460 l kan udvides til hele 1365 l, når splitbagsædets ryglæn klappes ned. Tagræling er standard, og et bredt udvalg af ekstraudstyr gør denne kompakte SUV endnu mere fleksibel at køre i. Deriblandt findes en bagagerumspakke, passagersæderyglæn, der kan klappes frem, vendbar bagagerumsbakke og vendemåtte, læssekantbeskyttelse i rustfrit stål, skiklap i bagsædets armlæn og skitaske. Audi Q3 kan også trække en anhænger på op til 2.000 kg.

Audi Q3 vil fra introduktionen kunne fås med en 2.0 TFSI benzinmotor, der enten yder enten 170 hk eller 211 hk, og begge har quattro firhjulstræk. Den mest kraftfulde version sender Q3 fra 0 til 100 km/h på 6,9 sek. og op til en tophastighed på 230 km/h. Der tilbydes også en 2.0 TDI med 177 hk, ligeledes med quattro, mens en forhjulstrukket 2.0 TDI 140 hk-model, der kører helt op til 19,2 km/l, kommer senere. 

Den store benzin- og den store dieselmotor kommer med S-tronic gear, mens de mindre motorer kommer med 6 manuelle gear. Alle motorer kombinerer desuden Audis fremragende effektivitets-teknologier: direkte brændstofindsprøjtning, turboladning, start-stop-system og systemer til genindvinding af energi.

Audi Q3 kommer også med et komplet udvalg af infotainmentteknologier. Det absolutte topudstyr er det store MMI plus – et harddisknavigationssystem. Systemets 7” farveskærm viser 3D-billeder i høj opløsning, og takket være Audi connect vil der være internet om bord på Q3 – inklusive særlige serviceydelser. Et WLAN-hotspot gør det muligt at tilkoble bærbare apparater, så passagererne kan bruge internettet ubegrænset under kørslen.  

Assistentsystemerne til Q3 kommer også fra mere luksuriøse modeller. Audi side assist anvender radar for at hjælpe føreren med at skifte vognbane, og Audi active lane assist hjælper føreren med at blive i vognbanen med små korrigerende styreindgreb, hvis det er nødvendigt, og der fås ikke mindre end fem systemer, der kan hjælpe føreren med at parkere, både parallelt og i bås.

Q3 – som vil blive produceret på fabrikken i Martorell, Spanien i nærheden af Barcelona – forventes at blive introduceret på det danske marked i oktober 2011.