At køre med vinter­dæk om somme­ren kan være lige så far­ligt som at køre med sommer­dæk om vinte­ren.

I de sen­este dage har der i medi­erne været hen­vist til Havari­kommis­sionen for Vej­trafik­ulyk­ker's rap­port Ulyk­ker på lande­veje. Det frem­hæves i omtal­erne, at der har været et til­fælde, hvor Havari­kommis­sionen vurde­rer, at det har været en medvir­kende faktor for ulykkens opståen, at der anvendtes vinterdæk på en tør vej.
Det fremgår dog ikke på hvilken årstid ulykken skete og ej heller ved hvilken temperatur, hvilket er en meget væsentlig faktor.
 
Ved gennemgang af rapporten fremgår det også, at der har været 4 ulykker med biler som var udstyret med sommerdæk i snevejr. Det er Havarikommissionens vurdering, at ulykkerne ikke var sket, hvis bilerne havde været forsynet med vinterdæk.

En af Havarikommissionens konklusioner er, at de ansvarlige myndigheder igangsætter tiltag, som vil bidrage til større bevidsthed hos trafikanterne om sammenhængen mellem
valg af dæk, føre og sikkerhed. Derudover konkluderes det, at myndighederne bør komme med en klar udmelding om, hvornår trafikanter skal undlade at køre ud i glat føre, når bilen ikke er monteret med vinterdæk.
Fra Dækbranchens Fællesråd kan der kun bakkes op om denne udmelding om øget fokus og lovgivning på dækområdet. "At anvende korrekt dæktype til årstiden vil absolut øge trafiksikkerheden, og derudover vil brug af vinterdæk i vinterperioden ligeledes bidrage til forbedret fremkommelighed til gavn for både den enkelte bilist samt samfundet som helhed," siger direktør Volker Nitz fra Dækbranchens Fællesråd.
 
Det er Dækbranchens Fællesråd anbefaling, at man ved temperaturer over 7 graders varme kører på sommerdæk, og ved temperaturer derunder kører på vinterdæk.
 
Når temperaturen er under 7 grader, og der kan være risiko for rim, frost og slud, sikrer vinterdækkets gummiblanding det optimale vejgreb. Ved højere temperaturer kommer sommerdækket til sin ret både på tør og våd vej.
 
Bremselængden afhænger således af temperaturen, dækkets gummiblanding samt evne til at aflede vand fra vejbanen. Her er det også væsentligt, at man som bilist sikrer sig, at både sommer- og vinterdæk har den fornødne mønsterdybde til at klare opgaven i vådt vejr. Er man i tvivl bør man kontakte sin dækspecialist, som gerne bidrager med sin ekspertise. 
Som tommelfingerregler bør man montere sommerdæk på sin bil i april og vinterdæk i oktober, så glem ikke den simple sætning; "sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren".