Store natio­nale for­skelle på mest popu­lære farver til den fir­hju­lede

Om det er den lidt konser­vative ele­gance, prak­tika­litet i daglig­dagen eller et spørgs­mål om gen­salgs­værdi må stå hen i det uvisse. I hvert fald er det en kends­ger­ning, at dan­skerne fore­træk­ker farven sort, når der skal købes ny bil. Data fra Ford Europa afslø­rer ikke blot, at 37 procent af alle solgte Ford-model­ler i Dan­mark er sorte, men også at farve-præfe­rence i høj grad er et spørgs­mål om natio­nali­tet.
Det er måske ikke så overraskende, at italienere og franskmænd foretrækker creme-farvede biler med tanke på deres berømte café-kultur. Men hvorfor er tjekkerne så meget gladere for farven blå end alle andre europæere, og hvorfor er sølv og ikke grøn førstevalget for irerne? Svenskerne har en lidt bizar forkærlighed for orange og måske er det heden på den anatolske højslette, der gør hvid til den absolutte favorit blandt tyrkiske bilister.

-Farvevalg til bilen er som udgangspunkt en meget personlig ting, men hvis man dykker lidt dybere, er det tydeligt, at den varierende kultur, mode og smag henover Europa har en afgørende indflydelse på kundernes farvevalg, siger Julie Francis, som arbejder med farver og materialedesign hos Ford Europa.

Ford analyserer løbende farve-præferencer i Europa for at kunne optimere produktion og distribution til de enkelte markeder.
-Vi ved for eksempel, at sort og andre mørke farver er meget populære i Tyskland, så det indgår naturligvis i vores planlægning, forklarer Vince Straw, som er produktstrategi manager hos Ford Europa.

-Bilerne skal jo helst appellere mest muligt til kunderne og her betyder farver rigtig meget. Men vores analyser af præferencer rummer samtidig en fare for at satse for ensidigt på det sikre. Et godt eksempel er Hot Magenta og Squeeze – klar pink og lysende grøn – som vi introducerede med den nye Ford Fiesta. De har begge solgt fantastisk godt, hvilket vidner om, at kunderne også efterspørger et mere individuelt farveudtryk. Derfor vil vi også tilbyde helt nye og mere utraditionelle farver i fremtiden, siger Vince Straw.
Der er meget, der tyder på, at farvevalg til bilen følger andre modetendenser. Derfor er det vigtigt, at have fingeren på pulsen.

-Vi beskæftiger os meget med trend-spotting fordi det er ekstremt vigtigt, at bringe de rigtige farver til markedet på det rigtige tidspunkt. Hvis vi er for hurtigt ude, er vi også udenfor rækkevidde af kundernes radar, og hvis vi venter for længe, risikerer vi at ramme en nedadgående trend, siger Julie Francis. I øjeblikket ses en tendens til, at større bilmodeller såsom MPV og stationcars er vælges i jordfarvede nuancer. 

Den nye Ford Focus, som kommer til Danmark om få uger, byder på en række helt nye, opsigtsvækkende farver som for eksempel Mustard Olive, Mars Red og den mere markante Tangerine Scream, som blev afsløret på Focus ST ved Paris Motor Show. Måske starten på en ny farvetrend?