Kombinationen af MFC-koblingen og en udskydelig bagkofanger fra VBG bidrager til en nemmere hverdag for chaufføren og højest mulig effektivitet.Henning Jensen for­ven­ter en mere effek­tiv hver­dag. Hans bil har nemlig som den første efter felt­prøv­ningen fået auto­matisk MFC-kob­ling med integ­reret hyd­rau­lik. Den var ifølge opbyg­geren uven­tet nem at mon­tere.

Efter lang­varig felt­prøv­ning er VBG’s MFC (Multi Func­tion Coup­ling) med til­kob­ling af hyd­rau­lik nu kommet i hand­len. Vog­nmand Frands Trang­bæk har investeret i det automatiske koblingssystem til firmaets nye Volvo FH13, og chauffør Henning Jensen glæder sig derfor ekstra meget over bilen.

– Jeg har i gennemsnit fem ture om dagen, og ved hver til- og frakobling plejer jeg at stige ud og ind 6 gange. Det tager tid og kan mærkes i kroppen efter en lang arbejdsuge, lyder det fra den 58-årige chauffør, der slider et trinbræt op på to år.

Til- og frakobling på 9 sekunder

MFC gør det muligt for chaufføren at udføre samtlige handlinger ved til- og frakobling på kun 9 sekunder – uden at forlade førerhuset. Ved tryk på en knap igangsættes indstyringen vha. ultralydssensorer. Herefter sker automatisk tilkobling af påhængsvogn og alle øvrige forbindelser, mens chaufføren kan følge med i sit display.

MFC forebygger dermed også tilkoblingsskader, der fører til buler samt ødelagte slanger og kofangere, og kan for nogle overflødiggøre bakkamera. Desuden sparer man brændstof i kraft af reduceret tomgangstid.

Henning Jensen blev opmærksom på MFC med hydraulik gennem en fynsk chauffør, der har deltaget i feltprøvningen af produktet. – Han kører med skrot ligesom jeg, og MFC’en har forkortet arbejdsdagen en time. Desuden undgås en masse besvær samt slitage på hofter og knæ.

Selv forventer Henning Jensen at kunne være længere på arbejdsmarkedet takket være produktet. – Jeg sparer 30 ture ud af bilen hver dag. Dermed kan jeg arbejde mere effektivt og måske blive på arbejdsmarkedet ti år endnu.

Grundløse bekymringer

Hos Odense Hydraulik var man en smule skeptisk, da den første bil skulle opbygges med MFC og integreret hydraulik. – Vi var i tvivl om, hvor godt MFC’en kunne holde. Samtidig var vi usikre på, om merudgiften kunne tjene sig hjem for vognmændene. De bekymringer har vist sig grundløse, siger medindehaver og værkfører Jacob Hove. Tidsforbruget til opbygning har heller ikke været større end forventet. – Man starter med chassiset og lægger koblingen ind med det samme. Der er ikke løbet flere mandetimer på, end vi har kalkuleret med.

Opbygger John Jørgensen deler sin mesters begejstring. – Koblingen er rimelig nem at arbejde med. Den første MFC, vi lavede til feltprøvningen, tog lidt længere tid at montere end sædvanligt. Men at bygge en MFC på en helt ny bil som Frands Trangbæks Volvo kan faktisk være mere simpelt end at sætte en traditionel kobling på.

Også Jesper Jensen, der står for eldelen, betegner opgaven som nemmere end forventet. – De tekniske vejledninger er meget udførlige, og VBG yder en rigtig fin support. Derfor har den specielle placering ikke voldt store udfordringer. Jeg kommer helt sikkert til at lave mange MFC’er i fremtiden.

Tjener sig hjem på halvandet år

Ifølge Uffe Klinkby dokumenterer de hidtidige erfaringer med den ny MFC en overraskende kort tilbagebetalingstid. – Chaufførerne i feltprøvningen har typisk 8-10 daglige til- og frakoblinger, og den øgede effektivitet tjener hele MFC’ens pris hjem på godt 18 måneder – ikke blot differencen i forhold til en traditionel kobling. MFC’en bliver altså hurtigt en god forretning, specielt ved montering af koblingen på en helt ny bil.

Oplev MFC på Transport 2011

Oplev Henning Jensens Volvo FH13 – samt dens Palfinger kroghejs og MFC med hydraulik – ved at besøge Palfingers stand på Transport 2011 i Herning (over for VBG’s stand, nr. 9820 i hal M) eller ved VBG’s stand på Vestfyn Trækker i Ejby.

Om VBG

VBG er grundlagt i 1951 og markedsleder inden for koblingsudrustning. Sortimentet omfatter et bredt udvalg af koblinger, trækanordninger og tilbehør.