Nu er turen kommet til Astra 2,0 CDTI, og Opel får inden for det næste år 34 forskellige versioner med Start/Stop teknologi.Opel Astra 2,0 CDTI med 160 hk får Start/Stop funk­tion, der for­bedrer EU-normen ved blan­det kørsel til 22,2 km/l svar­ende til 119 gram CO2 pr. km. For­bruget i by­trafik er for­bedret med op til 13 pro­cent afhæn­gig af kør­sels­møn­steret.

Opel Astra 2,0 CDTI med 160 hk kan nu udsty­res med Start/Stop, der for­bedrer brænd­stof­for­bruget ved blan­det kørsel fra 20,8 km/l til 22,2 km/l ifølge EU-normen. I sagens natur opleves den største besparelse ved bytrafik, hvor forbruget reduceres med op til 13 procent i forhold til samme version uden Start/Stop afhængig af kørselsmønster. Som stationcar bliver EU-normen for Astra med Start/Stop 21,3 km/l.

Astra med 2 liters dieselmotor med Start/Stop kommer til Danmark efter sommeren, når det nye modelår begynder i september. Astra kan dog leveres med Start/Stop allerede nu. Astra 1,3 CDTI ecoFLEX med 95 hk fik Start/Stop i begyndelsen af i år. Her er forbruget efter EU-normen 25,6 km/l.

 Der er kun få synlige forskelle på versioner med Start/Stop og dem uden. Alle Opel biler med Start/Stop har en ’Autostop’ indikation i omdrejningstælleren. Når motoren stopper automatisk for eksempel i forbindelse med stop foran et rødt lys, falder omdrejningstælleren til ro ved ’Autostop’ indikationen, så man tydelig kan se, at motoren ikke er stoppet ved en fejl og skal startes med nøglen. Systemet består desuden af mere end 20 nye software programmeringer og mekaniske komponenter – blandt andet en kraftigere startermotor, et ekstra kraftigt batteri, intelligent batteristyring og en ’eco’ knap, der gør det muligt for føreren at afbryde Start/Stop funktionen, hvis man ikke ønsker motoren skal stoppe.