For at sikre, at den kører, som den skal, også om vin­teren, har Volvo testet C30 Elec­tric på nord­sven­ske vinter­veje ved tem­pe­ra­turer ned til minus 20 grader.

Volvo stil­ler samme krav til C30 Elec­tric som til alle andre Volvo'er, og model­len gennem­går samme test­forløb. Derud­over er der ud­vik­let en række nye testmetoder specielt til batteridrevne biler. Alt i alt har C30 Electric gennemgået over 200 forskellige tests.

"Vi er nødt til at sikre os, at C30 Electric yder det, den skal, når den kører, holder parkeret og bliver opladet under forskellige forhold fra normalt vejrlig til meget koldt eller meget varmt vejr. Nordsverige er det perfekte sted at gennemføre test i frostgrader," fastslår Lennart Stegland, direktør for Volvo Cars'' afdeling for specialkøretøjer.

Forskellige systemer sikrer, at C30 Electric fungerer optimalt under alle vejrforhold:
- Et særligt system sørger for at afkøle eller opvarme batteripakken, afhængig af hvad der er behov for
- El-motoren og elektronikken er vandkølede
- Passagerkabinen kan opvarmes på to forskellige måder: enten ved hjælp af en bioetanol-drevet kabinevarmer eller ved at lade klimaanlægget køre på elektricitet fra batterierne

En innovativ løsning sikrer behaglig varme i koldt vintervejr, uden det behøver gå ud over bilens rækkevidde.
Klimaet i passagerkabinen styres nemlig enten af en bilvarmer, der kører på bioetanol (bilens etanoltank rummer 14,5 liter), eller man kan lade klimaanlægget køre på strøm fra batterierne, hvor systemets køleemne el-opvarmes.

"Føreren kan selv programmere og kontrollere klimaanlægget. ''Etanol'' er standard-indstillingen og den, man bruger, når batterikapaciteten skal bruges til at køre så langt som muligt. Men f.eks. på kortere ture kan man godt tillade sig at bruge batterikapacitet til at drive klimaanlægget; det vurderer man selv," forklarer Lennart Stegland.