Leasing af biler er populært. Op mod 2/3 af alle de biler, der anskaffes i landets erhvervsvirksomheder, er leaset. Og når det gælder personbiler, der skal anvendes som firmabiler, er leasingraten formentlig endnu større. Det skyldes i første række, at det ved at lease bilen i mange tilfælde er muligt at opnå et lavere beskatningsgrundlag end ved køb.

Det er således helt almindeligt at se annoncer fra bilforhandlere, hvor der reklameres med beskatningsgrundlag, der ligger langt under bilernes normale listepris. Og hvor der tydeligt gøres opmærksom på, at det lave beskatningsgrundlag kun gælder ved leasing.

Mange har spurgt sig selv om baggrunden for dette, herunder om det er leasingselskabernes mulighed for kun at betale forholdsmæssig registreringsafgift – såkaldt flexleasing – som har fået en afledet effekt på beskatningsgrundlagene.

Dette er imidlertid ikke tilfældet. De lave beskatningsgrundlag kan nemlig i princippet kun skyldes det faktum, at leasingselskaberne opnår større flåderabatter end andre virksomheder.

Tilbage i 2006 fastslog Landsskatteretten, at beskatningsgrundlaget for en firmabil, som arbejdsgiveren har leaset, skal fastsættes til den pris, som leasingselskabet har givet for bilen.

I et svar af 17. januar 2011 til Folketingets Skatteudvalg har skatteministeren fastslået, at denne praksis fortsat gælder. Over for os har SKAT supplerende oplyst, at der til leasingselskabets købspris for bilen skal lægges sædvanlig registreringsafgift og moms. Dette gælder uanset om leasingselskabet rent faktisk betaler afgift på baggrund af den såkaldte mindstepris, og uanset om der kun betales forholdsmæssig afgift. For en bil på flexleasing er det således ikke tilstrækkeligt kun at medregne den forholdsmæssige afgift i beskatningsgrundlaget.

Det er vores indtryk, at langt de fleste leasingselskaber kender reglerne. Dog kan der være nogle, som er uenige med SKAT om fortolkningen af praksis, når det gælder spørgsmålet om anvendelse af mindsteprisen også ved opgørelsen af firmabilbeskatningsgrundlaget.

SKAT er for tiden i gang med en gennemgang af leasingbranchen, ligesom man har varslet, at firmabilbeskatningen vil være et særligt fokusområde for myndighederne i 2011. Det kan derfor ikke udelukkes, at vi kommer til at se sager, hvor der rejses kritik af beskatningsgrundlagene for leasede firmabiler.