Bagage på bag­sædet, fyldte ind­købs­poser og andre løse genstande i bilen, udgør en sikker­heds­risiko og kan for­værre en ulykke. Hvor galt det kan gå, illu­stre­rer en ny crash­test.

Dagens indkøb lægges på hatte­hylden, mens bygge­materi­aler hentet i det lokale bygge­center kommer om på bag­sædet. Det er ikke små­ting, der finder plads i bilens kabine, når bagage­rummet er fyldt. Men de mange løse gen­stande kan få fatale konsek­venser, ved en hård op­brems­ning eller på­kørsel.

Hvor galt det kan gå, viser en ny crashtest, FDM har lavet sammen med bl.a. sin tyske søsterorganisation ADAC. Her udsættes en bil for en nedbremsning svarende til, at man kører ind i en anden bil med 50 km/t. Bilen er lastet med nyindkøbte varer fra et byggemarked, der ved ’sammenstødet’ flyver gennem kabinen og rammer de to personer på forsæderne bagfra.

”Det er uhyggelige kræfter, der slippes løs, når en bil bremses så hårdt ned eller rammer en anden. Faktisk fordobler både mennesker og gods deres egen vægt med 24 gange ved en kollision ved 50 km/t. Det betyder, at en halv liter cola pludselig vejer 15 kilo. En bøtte med 5 liter maling 120 kilo. Det gælder derfor om at pakke bilen med omtanke, og fastgøre selv mindre genstande. På den måde undgår man at forværre eller ligefrem fremkalde en ulykke,” siger bilteknisk redaktør på Motor, Søren W. Rasmussen.

I videoen ser man, hvordan fliser, blomsterkrukker, haveudstyr og andre tunge ting flyver gennem bilens kabine og rammer passagerne på forsædet, mens malingen sprøjter hele forruden til, så føreren ikke længere kan se ud.

Ifølge FDM bør crashtesten give stof til eftertanke, inden mange de kommende forårsweekender og i den forestående påske kører en tur i have- eller byggecenter efter fliser, maling og andre materialer til hus og have.

”Vores test illustrer med al tydelighed, hvorfor gods og andre løsdele altid bør lægges i bagagerummet. Er det ikke muligt så overvej at leje en trailer. Skal varer endelig ind i bilen, er det vigtigt, at man spænder det forsvarligt fast ved at bruge gjorde og bilens fastgørelseskroge. At det kan gøre en afgørende forskel, viste vores crashtest også, da vi gentog den samme test med nu fastgjort gods. Godt nok blev det stadig svært beskadiget, men vigtigst rev det sig ikke løs og ramte passagerne i bilen,” siger Søren W. Rasmussen.

Se videoen på FDM.dk