Den stolpe­løse Ford B-MAX med skyde­døre giver klas­sens bedste ad­gangs­for­hold

Den kom­pakte by-bil er ikke læng­ere ens­bety­dende med trange ad­gangs­for­hold og duk­nakket kom­fort. Ved en presse­konfe­rence på Geneve Motor Show i dag afslø­rede Ford et kon­cept for frem­tidens kom­pakte by-bil med et helt nyt, revolu­tione­rende design, som vinker defini­tivt farvel til den tradi­tion­elle bils adgangshæmmende stolper. Ford B-MAX er noget så usædvanligt som en lille, driftsøkonomisk bil, der byder på rummelighed og adgangsforhold, de fleste mellemklassebiler har svært ved at matche.

Ford B-MAX er ikke blot en nedskaleret version af Fords populære multi activity vehicles, Ford C-MAX og Ford S-MAX, men en lille by-bil med sit helt eget design. Det mest markante design-feature er skyde-bagdørene med integrerede b-stolper. Det giver én stor ubrudt sideflade, som igen giver næsten port-lignende adgangsforhold, når både for- og bagdør er åben. Med en adgangs-bredde på over 1,5 meter er der rigelig plads til både store armbevægelser og, når alle sæder er lagt ned, også til store indkøb.
B-MAX’en er bygget på samme platform som Ford Fiesta, men er både 11 cm længere og 11 cm højere for at skabe maksimal rumfornemmelse. Selvom B-MAX’en er hele 32 cm kortere end storesøster C-MAX, er det muligt, når forsædet er lagt ned, at laste den kompakte bil med genstande, der er helt op til 2,35 meter lange. 

Udfordringen ved en ’stolpeløs’ bil har altid været sikkerheden. Men det har Ford løst ved at implementere ultra stærk boron stål i dørenes bærende konstruktion. Dermed fungerer dørene i princippet som ’virtuelle’ b-stolper. Samtidig har Ford udviklet et særligt låse-system, som forankrer dørene solidt til såvel tag som gulv, og sammen med andre tekniske løsninger, giver det en crash-sikker kabine, der møder de højeste sikkerhedsstandarder.
Indenfor byder B-MAX’en ikke bare på rummelig fleksibilitet, men også kendte kinetic design features og Fords HMI (Human Machine Interface) med en seks tommers touch screen, placeret over Fords anerkendte og intuitive midterkonsol. Rumfornemmelsen bliver forstærket af et panorama glastag i fuld størrelse.

Konceptbilen er udstyret med en helt ny tre-cylindret 1,0 liters EcoBoost benzinmotor med turbo, direkte indsprøjtning og dobbelt variabel ventil-styring. Kombineret med Fords Auto Start Stop system forventer Ford, at den nye ’down-sizede’ motor vil sætte helt nye standarder for ydelse, brændstoføkonomi og CO2-udledning.
Ford B-MAX er ganske vist stadig et koncept, men såvel motor som skydedørene med integrerede B-stolper er meget tæt på produktions-klar status. Derfor forventer Ford, at have en produktionsklar B-MAX allerede til næste år.