Med Nasser Al-Atti­yah og Timo Gott­schalk bag rattet i Race Touareg 3 vandt Volks­wagen det legen­daris­ke ørken­rallye for tredje gang i træk.

 To øvrige Volks­wagen-teams bestå­ende af hhv. Giniel de Vil­liers og Dirk von Zit­zewitz  samt  Carlos Sainz og Lucas Cruz, gik på podiet som hen­holds­vis nr. to og tre i ver­dens hår­deste rallye og cemen­terede dermed Volks­wagen som den abso­lutte sejrs­herre i årets Dakar. I alt kunne Volks­wagen-teamet note­res for hele 12 ud af 13 etape­sejre i dette års Dakar, der bliver fulgt af milli­oner af til­skuere, dels live i Argen­tina og Chile, hvor løbet fore­går, dels på TV.

Volkswagen-teamet lagde sig allerede fra start i front og de specialbyggede Race Touaregs klatrede gennem dybere og dybere ørkensand, labyrintlignende passager og spektakulære flodlejre.
Volkswagens fjerde team med Mark Miller og Ralph Pitchford endte på en samlet sjetteplads. Alle fire Race Touaregs, der stod ved start gennemførte således ørkenrallyet og sluttede alle på flotte placeringer. Volkswagen ser dette som et stærkt udtryk for teknisk pålidelighed: ingen af Volkswagens biler er gået ud af Rallye Dakar de sidste fire år, grundet tekniske fejl.

Historisk sejr

Pålidelig teknologi, perfekt teamwork og feltets bedste piloter er Volkswagens opskrift på succes. Det er særligt Volkswagens satsning på TDI-teknologien, der har været udslagsgivende for succeen i Dakarløbene de sidste år. Samme teknologi, som Volkswagen anvender i en række af deres serieproducerede biler. Med et urværks præcision har de fire Race Touaregs med hver 310 hk kunnet tilbagelægge de benhårde 9.600 km, der udgjorde dette års Dakar. På sidelinien har Volkswagen Motorsports´danske chef, Kris Nissen, sørget for at holde sit team velforberedt og på allerhøjeste niveau. Og så har Volkswagens eksperter og medarbejdere i hhv. Wolfsburg og Hannover ydet et eminent forarbejde op til Rallye Dakar, et arbejde, der har banet sejren for Volkswagen gennem de sidste tre år. Denne teknologiske basis - der er ubesejret siden 2008 - omsatte Sainz/Cruz til syv dagssejre, Al-Attiyah/Gottschalk til fire dagssejre og de Villiers/von Zitzewitz ti en enkelt dagssejr i verdens hårdeste Rallye.
 
Dobbeltsejr i 2009, tredobbelt i 2010 og tredobbelt igen i 2011 - Volkswagen skriver i disse år en succeshistorie ved Rallye Dakars. Siden rallyet erykkede fra det afrikanske kontinent til det sydamerikanske, har Volkswagen-teamet været toneangivende. I januar 2009 pilot-teamet Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz  Volkswagen den første Dakar-sejr siden prototype-projektets start i 2004. Dette var blot mærkets anden sejr ved motorsportens ironmanden , tilbage i 1980 vandt teamet en enkelt sejr med Freddy Kottulinsky/Gerd Löffelmann bag rattet i en Volkswagen Iltis. Sidste år tog makkerparret  Carlos Sainz/Lucas Cruz sejren blot et mulehår foran teamkollegerne fra Volkswagen Motorsport Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk og Mark Miller/Ralph Pitchford, det blev til den knappeste sejr i Dakarløbets historie. I år tog Al-Attiyah/Gottschalk en velfortjent revanche og besteg sejrsskamlen i Buenos Airos. Nasser Al-Attiyah fik som første araber i ørkenløbets historie overrakt det store Dakar-trofæ, løbet i år var Al-Attiyahs sjette Dakar-løb og det andet han kører som del af Volkswagen-teamet.