Dr. Ing. h.c. F. Por­sche AG fort­sætter med at ud­bygge mær­kets perfor­mance og høj­tekno­logi­ske kompe­tence via inten­siv forsk­ning og udvik­ling i hybrid­tekno­logi. Og med Por­sche 918 RSR viser sports­vogns­fabrik­ken med al tyde­lighed, hvad der sker, når tekno­logien fra Por­sche 911 GT3 R hybrid og desig­net fra kon­cept­model­len Por­sche 918 Spyder fusio­neres til en moder­ne og inno­vativ super­sports­vogn.

Takket været en effektiv svinghjulsgenerator beviste Porsche 911 GT3 R hybrid en skræmmende performance og effektivitet ved flere racerløb i sæsonen 2010. Porsche 911 GT3 R hybrid, der internt blot betegnes "Race Lab", overgik på mange punkter forventningerne fra ingeniørerne hos Porsche Motorsport. Konkurrencestyrke, pålidelighed og en enestående brændstoføkonomi kombineret med en uhørt performance understregede Porsche ingeniørernes grundlæggende ide og ønske om at generere ekstra power ved at anvende intelligente løsninger og teknologier. I Porsche 911 GT3 R hybrid er den ekstra power et resultat af den opsamlende energi, der opstår under nedbremsning og det er denne teknologi, Porsche nu implementerer i Porsche 918 RSR, motorsports versionen af konceptmodellen Porsche 918 Spyder.

Inspirationen til Porsche 918 RSR har Porsches designafdeling hentet i klassiske langdistanceracere som Porsche 908 "Long Tail" fra 1969 og Porsche 917 "Short Tail" fra 1971. Flydende linjer, store hjulkasser og luftindtag, og det runde cockpit understreger sammen med spoileren og en nyudviklet farve kaldet "liquid metal chrome blue" modellens karakterfyldte linjer. Som kontrastfarve anvendes Porsches hybrid orange fra 911 GT3 R Hybrid, ligesom også bilens bremsekaliber er malet orange. Chassiset er en monoque i plastik (CFRP) forstærket med kulfiber.

Hjertet er en videreudvikling af den succesfulde V8-motor med direkte benzinindsprøjtning fra Porsche RS Spyder. I Porsche 918 RSR yder kraftkilden nu hele 563 hk ved imponerende 10.300 o/min. Samtidig bidrager de elektriske motorer på forakslen med 102 hk per hjul, hvilket giver en samlet systemeffekt på 767 hk. De to elmotorer trækker på forakslen via et variabelt differentiale, hvilket sikrer størst mulig agilitet samt et hurtigt og præcist styretøj. Transmissionen er en 6-trins sekventiel racergearkasse og skift sker via paller monteret på rattet.

Porsche 918 RSR er måske et eksperimenterende racer laboratorium, men i interiøret er racersædet beklædt med naturblødt læder og det trykfølsomme midterkonsol fra konceptmodellen er erstattet af et minimalistisk ditto med let betjente kontakter. Der hvor passagersædet normalt er placeret, har Porsche monteret den særlige svinghjulsgenerator, der kan rotere med op til 36.000 o/min. Ved nedbremsning oplagres den energi, der ellers ville være gået tabt som varme. Ved at trykke på en knap på rattet kan energien benyttes til en forøget performance f.eks. i forbindelse med en overhaling eller acceleration ud af sving. Er generatoren fuldt opladet, er der cirka 8 sekunder med ekstra energi til rådighed. Den ekstra kraft kan også med fordel anvendes til at forbedre brændstofforbruget og reducere antallet af tankstop under løb.
Med Porsche 918 RSR har Porsche mulighed for at evaluere hybrid konceptet yderligere. I 918 RSR er "Porsche Intelligent Performance" vakt til live i form af en konstant stræben efter bedre performance på et mindre brændstofforbrug - en målestok, der har været en hjørnesten i Porsches filosofi de sidste 60 år.