FORD GÅR FOR­REST I AMERI­KANSK BIL-REVO­LUTION

Ford intro­duce­rer 10 nye, små energi­effek­tive biler på det ameri­kanske marked

De tons­tunge, benzin­slug­ende daglig­stuer på hjul, som nær­mest har været syno­nym med ameri­kansk bil-kultur, er for alvor ved at få bag­hjul af langt mindre og mere energi­effek­tive biler. På North Ameri­can Inter­natio­nal Auto Show, som åbner i bilbyen Detroit i dag, er der i den grad dømt down-sizing, fornuft og globalt ansvar. Og Ford er blandt dem der går forrest med introduktion af ikke mindre end 10 nye, energieffektive bilmodeller, heriblandt den helt nye Ford Focus, som både kan fås med den højeffektive EcoBoost benzinmotor eller i en 100% elektrisk version – som samtidig er Fords første personbil helt uden forbrændingsmotor.
Fords tilgang til udvikling af el-biler adskiller sig fra andre bilproducenter, der også fremstiller elektriske modeller, ved at Ford lancerer elektriske udgaver af deres eksisterende brændstofsdrevne bilmodeller istedet for udvikling af helt nye elektriske modeller. Det gør, at Ford kan udnytte den globale produktplatform bedre og i sidste ende lancere el-biler, der også er prismæssigt overkommelige, så flere kunder får gavn af fordelene.

På motorshowet i Detroit har Ford ligeledes verdenspremiere på to nye udgaver af den spritnye Ford C-MAX. Det drejer sig om C-MAX Energi og C-MAX Hybrid – som fremviser forskellige versioner af kombineret el- og forbrændingsmotor. C-MAX Energi er Fords første plug-in hybrid (PHEV) model og C-MAX Hybrid er som navnet antyder en kombination af en elektrisk og en konventionel brændstofmotor (HEV).

Ford viser også konceptbilen Ford Vertrek, som er et bud på fremtidens sporty familiebil. Den helt nye, sprælske Ford Focus ST, som introduceres i Europa til næste år er også blandt nyhederne i Detroit.

Fælles for alle Ford-nyhederne er, at de er skabt på samme globale platform. Det betyder, at Ford er i stand til at optimere alt fra design og konstruktion til produktion, hvilket i sidste ende ikke blot betyder bedre og mere energieffektive biler, men også mulighed for, at Ford kan forfølge sin ambition om at skabe nye hybrid- og el-biler til en verden med stadig mere presserende behov for energieffektiv transport.

Salget af mindre og energieffektive biler stiger overalt i verden, også i USA. Her har Ford traditionelt solgt flest varevogne og SUV’er. Men den trend er vendt og i dag udgør de mindre personbiler 57 procent af Fords samlede salg i USA. Amerikanerne har endog fået blik for de helt små energieffektive biler som for eksempel Ford Fiesta og Ford Focus. I dag tegner de mindre modeller sig for 20 procent af det samlede bilsalg i USA, ligesom halvdelen af unge amerikanere vælger en energieffektiv mindre bil som deres første.

”Det handler om at give forbrugerne flere valgmuligheder indenfor viften af små, energieffektive biler og samtidig have styrken til at kunne tilbyde det 100% elektriske alternativ”, siger Mark Fields, Ford president of The Americas.

Den nye Ford Focus, der lanceres i Danmark fra april måned byder på en helt vifte af nye, smarte teknologier og bliver introduceret som dynamisk fem-dørs hatchback og som stationcar. Dertil kommer Ford Focus Electric – en 100% elektrisk bil som lanceres i 2012.