Danske Juan Barazi i sin Jaguar E-type Lightweight (1963) på vej til ’line-up’, CHGP 2009. Foto: Michael Eisenberg”Den smuk­keste bil, der nogen sinde er produ­ceret.” Sådan sagde Enzo Fer­rari, der selv lagde navn til smukke skab­ninger på fire hjul, da han første gang så en Jaguar E. Næste år er det snart 50 år siden, at den smukke bil blev holdt over dåben ved den årlige bilud­stil­ling i Geneve. Og i 2011, når Copen­hagen Histo­ric Grand Prix køres for 11. gang, får Jaguar E sammen med Merce­des Benz, der fylder ikke mindre end 125 år, igen ’centre stage’.

- 2011 bliver et mar­kant år for Copen­hagen Histo­ric Grand Prix, fortæl­ler Bent Egede, der har ansvaret for det store arrangement midt i København. Med Mercedes Benz kan vi med et enkelt mærke fortælle hele automobilets fantastiske, tekniske udvikling, fra hestens erstatning med kun 0,7 HK til vor tids mest potente og teknisk avancerede personvogne og racerbiler.  Og med stilikonet Jaguar E vil vi med en enkelt model ramme essensen i alle bilentusiasters stræben: Enestående teknologi i den smukkest tænkelige krop.

Sammen med Jaguar Klubben vil CHGP i weekenden den 6.-7. august 2011 vise 25-30 Jaguar E sportsvogne og racerbiler, der hver på sin måde er enestående udtryk for drømmen på hjul.

Leif Sivertsen fra Jaguar Club of Denmark:
- Ikke alene er Jaguar E en meget smuk og velproportioneret bil. Den er også aerodynamisk fremragende, ligesom den uafhængige affjedring både for og bag gav bilen revolutionerende, gode køreegenskaber. Alt dette var mere end rigeligt til at gøre Jaguar E til en født klassiker. Nok så overraskende var det, at bilen kun kostede halvdelen af, hvad andre sammenlignelige biler kostede. Dermed var drømmen om en både smuk, hurtig og fantastisk velkørende sportsvogn realistisk for mange mennesker. Og for os nostalgikere betyder det, at Jaguar E også i dag er en opnåelig drøm om en dejlig og velkørende klassiker, og som oven i købet både er nem og billig at vedligeholde.

De mange Jaguar E biler, der gæster CHGP 2011, vil alle være vogne, der stadig er aktive transportmidler eller konkurrencekøretøjer for deres entusiastiske ejere.