16.337 bilister, som i uge 41 parkerede uden for landets Bilka- og A-Z-varehuse, fik en hilsen i forruden med besked om slidbanedybden på deres dæk. Hver fjerde af dem bør udskifte dækkene. Nu fore­ligger det ende­lige resul­tat af den dæk­møn­ster­måling, som Euro­master i uge 41 gennem­førte ved lan­dets Bilka- og A-Z-vare­huse. Over 16.000 biler blev tjek­ket, og hver fjerde af dem stod på ned­slidte dæk.

I uge 41 gennem­gik Euro­master dæk­møn­stret på 16.337 vilkår­lige biler, som holdt parke­ret ved lan­dets Bilka- og A-Z-vare­huse. Målin­gen, der ifølge dæk­kæden er Dan­marks stør­ste af sin slags nogen­sinde, viser, at 24% af bilisterne kører på dæk, der enten er direkte ulovlige eller så nedslidte, at de udgør en betydelig sikkerhedsrisiko.

Ifølge Carsten Kure, Marketing Manager hos Euromaster, lover dét ikke godt for trafiksikkerheden i de kommende måneder. – Lovens mindstekrav til dækmønster er 1,6 mm, og så nedslidte dæk øger markant risikoen for farlige situationer og ulykker. Er slidbanedybden mindre end det tilladte, kan politiet derfor give dig en bøde og forbyde yderligere kørsel. Han henviser til anbefalingerne fra Rådet for Større Dæksikkerhed, der opfordrer til dækskift ved en mønsterdybde på 3-4 mm. – Allerede da nedsættes vejkontakten betydeligt, og bremselængden øges. Ved et slidbanemønster på 4 mm, 3 mm vand på kørebanen og en hastighed på 125 km/t har man kun 11% vejkontakt. Der er altså god grund til at skifte i tide.

De undersøgte biler er opdelt i tre kategorier: rød, gul og grøn. I den røde kategori er slidbanemønstret under 1,6 mm, hvorved dækkene er direkte ulovlige, mens dækkene i den gule kategori har en mønsterdybde fra 1,6 til 3 mm, der også betegnes som farligt, og hvor udskiftning derfor tilrådes. – Ud af den fjerdedel, som kører på farlige dæk, er 18 procentpoint ’gule’ og resten ’røde’. Efter vores opfattelse er der behov for øget opmærksomhed omkring både lovkrav og eksperternes anbefalinger, slutter Carsten Kure.