Der blev glæde i Volvo''s lejr, da det eng­elske maga­sin Corp­Comms gav sven­skerne prisen for ''Best Use of Broad­cast''. Volvo blev aner­kendt for den medie­dæk­ning, virk­som­heden fik i forbin­delse med bil­udstil­lingen i Geneve tidli­gere på året, hvor det lyk­kedes at få inter­views og omtale i de vigtig­ste, euro­pæiske TV-kanaler, lige­som man formid­lede nyhe­der direk­te til fans via Volvo Cars'' Face­book side.

CorpComms er et førende engelsk magasin rettet mod medarbejdere i den private og offentlige sektor, der beskæftiger sig med kommunikation og markedsføring. CorpComms Awards uddeles en gang om året til virksomheder, der har udmærket sig på forskellige felter.

I marts måned, da Biludstillingen i Geneve blev afviklet, var mediebilledet inden for bilverdenen præget af tilbagekaldelser og svigtende bilsalg. Sammen med partneren, Ogilvy Public Relations, besluttede Volvo Cars at gå aktivt ind i debatten, og de to parter strikkede en kampagne sammen med henblik på at udnytte det forretningspotentiale, der var i introduktionen af den nye Volvo S60 og det unikke Pedestrian Detection System samt det forestående salg til kinesiske Zhejiang Geely Holding Group.

Den integrerede kampagne brugte både radio/tv og online video-teknikker. TV-stationer over hele Europa fik tilbudt interviews og en video-nyhedspakke, som blev leveret via satellit direkte fra udstillingen. Samtidig kunne Volvo''s fans se dugfriske opdateringer og eksklusivt videomateriale på Facebook. Heriblandt interviews, præsentation af biler og muligheden for at stille spørgsmål til ledende Volvo-medarbejdere.

I alt opnåede Volvo 66 separate TV og online rapporter i Europa, og fik budskabet ud til over 61 millioner mennesker. Online aktiviteterne førte til en stigning i antallet af Volvo-fans på Facebook fra 67.000 til næsten 94.000. På introduktionsdagen fik én enkelt video over 4.000 aktive brugere på banen, og i den ti dage lange periode blev det til i alt 6.700 aktive brugere.

Per Ganjbar, Volvo Cars'' chef for Broadcast & Social Media Relations sagde: "Denne pris følger i hælene på en DigiCorpComms pris, vi vandt tidligere i år for "Best use of Facebook", også den gang sammen med vores partner Ogilvy PR".
"Den måde, vi kombinerer traditionel radio/tv dækning med tovejs online-kommunikation, falder i god jord hos lyttere/seere og fans. Den seneste pris er endnu et bevis på, at vi har fat i den rigtige ende, når vi bruger helt nye kommunikationsteknologier til at give publikum en indgående oplevelse af mærket. Både høj og lav i Volvo Cars og hos Ogilvy PR er opsat på at fortsætte ad samme spor, og vi er meget spændte på, hvad 2011 og årene derefter bringer", sluttede Peter Ganjbar.