Hver enkelt Audi RS-model er det yp­perste i den pågæl­dende model­række – RS 3 Sport­back, som er udvik­let af quat­tro GmbH, fører nu denne dyna­miske filo­sofi ind i klas­sen for kom­pakte biler. Den accele­rerer fra 0-100 km/h på 4,6 sek. Top­hastig­heden er elek­tro­nisk begræn­set til 250 km/h. Den kom­pakte bil med en vægt på kun 1.575 kg kører 11 km/l ved blan­det kørsel, og den ud­leder 212 g CO2 pr. km. Den høje effek­tivi­tet skyl­des for en stor dels vedkom­mende en olie­pumpe, der kun arbejder, når det er nødvendigt, og et genindvindingssystem, der genindvinder energi, når bilen decelererer.

2,5-liters motoren i RS 3 Sportback vil give personerne i bilen et ægte kick takket være den enorme trækkraft og det store omdrejningstalområde, som går op til 6.800 omdr./min. Lyden akkompagneres af lyden af de fem cylindres tændingsrækkefølge, og disse lyde udgør til sammen det klassiske Audi soundtrack. Et lydspjæld i udstødningssystemet gør lyden endnu mere intens. Spjældet reguleres af den standardmonterede Sport-knap, som også regulerer responsen fra motoren. 

2.5 TFSI-motoren yder 340 hk og har en slagvolumen på 2.480 ccm. Det maksimale drejningsmoment på 450 Nm er allerede til rådighed fra ca. 1.600 omdr./min., og det forbliver konstant op til 5.300 omdr./min. Disse parametre er ensbetydende med fremragende acceleration og elasticitet.

Med en længde på bare 49 cm er den 5-cylindrede motor ultrakompakt, og den vejer kun 183 kg. Krumtaphuset er fremstillet af vermiculærgrafit-støbejern, som er et højstyrkemateriale med lav vægt. Audi er den første bilproducent, der bruger det materiale i en benzinmotor. Perfekt placerede forstærkninger øger motorblokkens belastningsgrænse endnu mere. Letvægtskonceptet holder vægten på Audi RS 3 Sportback nede, og det giver store fordele for fordelingen af akseltrykket og i sidste ende for køreegenskaberne.
Den kompakte 7-trins S tronic-gearkasse overfører kraften fra den 5-cylindrede motor via tre aksler: en drivaksel og to udgangsaksler. Som alle dobbeltkoblingsgearkasser indeholder den to transmissionsstrukturer. Gearskiftprocessen er ekstremt jævn og sker i løbet af hundrededele af et sekund, hvor koblingerne skifter, mens der ikke kan føles nogen afbrydelse af trækkraften. 7. gear er meget højt, og det reducerer brændstofforbruget.
Den 7-trins S tronic-gearkasse kan betjenes i to automatiske funktioner og en manuel funktion. Der kan skiftes gear med skiftekontakterne på rattet eller med gearvælgeren. Launch control-systemet styrer sprinten fra stilstand, så turbokræfterne slippes løs med minimalt hjulspind.

Det permanente quattro-firehjulstræk overfører kraften til vejen og giver RS 3 Sportback godt vejgreb, dynamik og stabilitet. Den centrale komponent i systemet er en elektronisk styret multipladekobling, som er monteret på enden af kardanakslen og giver en fordelagtig fordeling af akseltrykket. Inden i multipladekoblingen er der et sæt plader, som er badet i olie.
Dynamisk styling

Allerede ved det første glimt af den nye topversion i A3-modelrækken får man en antydning af bilens potentiale. Sammen med xenon plus-forlygterne giver frontskørtet, den antracitgrå singleframe-kølergrill med styling i diamantmønster og luftindtagene bilen et markant udseende.

Fra siden domineres bilens udseende af store forskærme af kulfiberforstærket plastik , elegante dørpanellister, sidespejlhuse i mat aluminiumslook og en stor tagspoiler. En diffusor i sort højglans og to ellipseformede afgangsrør i venstre side fuldender designet af bilens bagende. RS 3-logoer pryder singleframe-kølergrillen og bagklappen.

Den dynamiske stil matches af interiøret, som er helt i sort med en række sportslige RS 3-logoer. Sportssæderne har indtræk i feinnappalæder med sølvfarvede kontrastsyninger, dekorindlæggene skinner med deres finish i pianosort lak eller det nye aluminum race look, og multifunktions-sportslæderrattet er fladt i bunden. Gearvælgeren og instrumenterne er specialdesignede. Førerinformationssystemet kan vise ladetryk og olietemperatur samt en laptimer.

Standardudstyret i RS 3 Sportback er overdådigt og omfatter Sport-knap, parkeringshjælp bagpå, klimaanlæg, radio chorus, xenon plus-forlygter med LED-dagskørelys. Audi tilbyder kunderne forskelligt ekstraudstyr: skålformede sæder foran, tagrælinger i mat aluminiumslook og stylingpakker i sort eller mat aluminium. RS 3 Sportback fås i fem udvendige farver plus et ubegrænset udvalg af individuelle farver. 

Leveringen af RS 3 Sportback begynder i starten af 2011. Prisen er endnu ukendt.