Kine­sisk bil­indu­stri er endnu langt fra at kunne levere høj sikker­hed, viser årets sidste Euro NCAP-kolli­sions­test. Til gen­gæld er der fem stjer­ner til Årets Bil i Dan­mark 2011.

Kine­sisk bil­indu­stri buld­rer derud af, men når det gælder sikker­hed, har den langt igen. I hvert fald hvis man ser på kine­siske Land­winds CV9. Multi­bilen dum­per med et brag i årets sidste kolli­sions­test fra Euro NCAP, hvor den kun opnår to ud af fem stjer­ner. Et usæd­vanligt ringe resul­tat. Selv elementært sikkerhedsudstyr som antiskrid-systemet ESC og gardinairbags er helt fraværende.

”Der er ikke første gang, Landwind falder igennem. For fem år siden brød en af deres firehjulstrækkere fuldstændig sammen i en test udført af FDMs tyske søsterklub, ADAC, hvorefter fabrikken stak halen mellem benene. Lad os håbe, at de andre kinesiske bilproducenter kan gøre det bedre, når de første kinesisk producerede biler dukker op i Danmark,” siger den danske repræsentant i Euro NCAP og bilteknisk redaktør på Motor, Søren W. Rasmussen.

Anderledes godt klarer Årets Bil i Danmark 2011 sig. Både fem- og syvpersoners udgaven af Ford C-Max opnår fem stjerner i testen.

”Fem stjerner klæder naturligvis Årets Bil i Danmark 2011, men resultatet kommer ikke som den store overraskelse og understreger blot Fords i forvejen høje standard, når det gælder sikkerhed,” siger Søren W. Rasmussen.

En anden bil, der klarer testen med glans, er Kia Venga. Tilbage i marts måtte den ’nøjes’ med fire stjerner, hvilket Kia ikke kunne have siddende på sig. Siden er fronten, sele/airbag-systemet og bagsædet blevet forbedret. Tilsammen betyder det, at Venga nu kan smykke sig med fem stjerner.

”Kias anstrengelser for at opnå fem stjerner er i lige så høj grad en cadeau til Euro NCAP. Det er et tydeligt bevis på, at bilproducenterne tager sikkerheden alvorligt, og her spiller Euro NCAP en afgørende rolle. Det har vi grund til at glæde os over,” siger Søren W. Rasmussen.

I alt ti ud af testens 14 biler opnår fem stjerner med VW Sharan og den identiske Seat Alhambra som den bil, der opnår det bedste resultat.
Alle ti femstjernede biler bør derfor nu falde med de op mod 3.600 kr. i fradrag, som fem Euro NCAP-stjerner udløser i registreringsafgiften. FDM holder naturligvis øje med, at importørerne ikke stikker statens sikkerhedsfradrag i egen lomme.

Læs mere i Motors decembernummer, som udkommer fredag d. 3. december og se en mere detaljeret bedømmelse af alle 14 biler på www.fdm.dk/crashtest.