Denne Citroën Xsara Picasso van er et godt køb, hvis man kan nøjes med to sæder. Totaløkonomien er kun 1,43 kr. pr. km plus forsikring og service. Brugte biler i 50.000 kroner klas­sen kan sag­tens være bil­lige at køre i, men under­søg bilen grun­digt før køb, råder Bilpriser.dk.

Du står måske med 50.000 kr. i hånden og vil bytte dem med en bil. Men du vil også gerne have en bil med en for­nuftig total­øko­nomi. Det kan også godt lade sig gøre, viser den første ana­lyse fra Bilpriser.dk af total­økono­mien ved en række for­hand­ler­biler i 50.000 kro­ners klas­sen.
Udvalget er fundet blandt forhandlerannoncer på Bilpriser.dk og eksempelvis har Bilpriser.dk fundet en brugt Suzuki Alto 1.1 fra 2004 med kun 33.000 km på tælleren til 49.900 kr. Når regningen efter fire år og 80.000 km. er gjort op, har den kostet 1,22 kr. pr. km plus cirka 45 øre pr. km til forsikring og service.
”Et lavt værditab og en pæn benzinøkonomi hiver den næsten helt til tops i analysen”, konstaterer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
Men det er jo en lille bil og er behovet til noget større må man nok se sig om efter noget andet, og her er en Skoda Fabia fra ’01 et godt bud. Eksemplaret i analysen har en totaløkonomi pr km. på 1,24 kr.

Hul i tegnebogen
Man kan imidlertid også komme til at købe biler, der slår hul i tegnebogen. Den dyreste totaløkonomi i Bilpriser.dks analyse tilhører en Volvo 850 stationcar fra 1996 med 260.000 km på tælleren. Den lander på 2,23 kr. pr. km plus forsikring og service. Den kan formentlig kun sælges til skrot for 1.500 kr. efter fire år og 80.000 km, og da den kun går 9,5 km på literen, straffes den hårdt ved benzinstanderen, og når der skal betales ejerafgift. Faktisk går 117.709 kr. af den samlede regning på 178.192 kr. til benzin og ejerafgifter!

Dyr papegøjepladebil
At købe en papegøjepladebil med hvad man i dag betegner som dårlig brændstoføkonomi kan også udvikle sig til dyrt bekendskab. En Toyota Sportsvan fra 2000 kommer ud med en totaløkonomi på 2,07 kr. pr. km, og en Suzuki Grand Vitara van fra samme år lander på 1,99 kr. pr. km. Det skyldes især den dårlige kombination af høje brændstofudgifter, høje ejerafgifter og den såkaldte ”misundelsesafgift”.  Men bilerne har alligevel deres kundegruppe, fordi de ofte anvendes til mere praktiske formål, som en hvidpladebil i den prisklasse ikke giver mulighed for. Men desværre findes der også dem, der stadig tror, at bil på gule plader altid er billigst. ”Misundelsesafgiften” betyder dog at de har en merudgift hvert år på 5.040 kr, som ikke hører op før bilen skrottes, og det koster ekstra afskrivning hele vejen i bilens levetid.
”Men ingen regel uden undtagelse. Vi fandt faktisk en Citroën Xsara Picasso varebil fra 2005 med 1,6 liters dieselmotor til kun 49.900 kr., selv om den burde koste noget mere. Den har en fin totaløkonomi, nemlig 1,43 kr. pr. km uden forsikring og service. Efter fire år og 80.000 kilometers kørsel kan man sælge den for cirka 18.400 kr. Og den har en fin brændstoføkonomi på 20,4 km på literen. Det er forklaringen”, uddyber Niels Grøftehauge.
At spotte de gode tilbud er ikke nødvendigvis svært:
”Det er altid en god idé at tjekke, om udbudspriserne er i orden, for eksempel ved at foretage en købsvurdering på vores hjemmeside”, lyder hans råd.

På med cowboybukserne
Når man så kommer ud for at se og prøvekøre biler i 50.000 kroners klassen, så tag, ud over god tid til inspektion og prøvekørsel de gamle comboybukser på, siger han:
”Man skal ned at kikke under bilen. Er der rust? Er rusten måske lige blevet dækket af et hurtigt lag sort rustbeskyttelse? Så kan man ikke regne med, at den holder i fire år, og så bliver det dyrt at købe billigt”, siger han og peger på, at en uvildig undersøgelse hos et testcenter kan være en god idé.
”Grundlæggende gælder det, at det er en prisklasse, som ikke har noget sikkerhedsnet under sig, når man vil af med bilen igen. Bilhandlerne er ikke så vilde med bilerne, fordi de skal gensælge dem med reklamationsret, bileksportørerne vil ikke have dem, for staten trækker 7.500 kroner fra restafgiften ved eksport, og så hænger forretningen ikke sammen - og derfor falder prisen også tilsvarende. Biler i den prisklasse kan være gode køb, men også det modsatte. Så vær varsom”, slutter Niels Grøftehauge, der har været i brugtbilbranchen siden 1962.
Hele analysen samt gode råd om handel med brugt bil kan ses på www.bilpriser.dk