Med lance­ringen af Peu­geot iOn i star­ten af det nye år, er el­bilen ikke læng­ere uto­pisk frem­tids­musik, men et spænd­ende alter­nativ til konven­tionel­le biler. Frem­tiden er nu, og dan­skerne er klar til at tage spring­et ind i den. Det viser en antro­polo­gisk under­søg­else fore­taget af etrans­projek­tet på Kol­ding Design­skole.

etrans er et bruger­drevet inno­va­tions­pro­jekt, der skal bane vejen for el­bil­erne i Dan­mark. Det er stø­ttet af bl.a. EU, Region Syd­dan­marks Vækst­forum, Er­hvervs- og Bygge­styrel­sen og samar­bejder med virksomheder, forskere, designere, bilentusiaster og kommuner.

Hvem er kunderne til elbilen?
etrans har gennemført en kvantitativ undersøgelse blandt 1122 bilbrugere, og den understreger, at danskerne har fået øjnene op for elbilens potentiale: Af de 45 %, der forventer at købe bil inden for de næste tre år, svarer 20,8 %, at elbilen indgår som en mulighed.

Undersøgelsen viser samtidig, at Peugeot er på rette spor med valget af at udvikle en elbil, der især henvender sig til byboere og deres behov, for hovedparten af de potentielle elbilskøbere bor i de store byer. De kører i gennemsnit 54 km om dagen, hvilket understøttes af andre undersøgelser, der bekræfter et kørselsbehov på under 80 km dagligt. Peugeot iOn opfylder til fulde dette behov, idet den har en rækkevidde på optil150 km.

En nærmere antropologisk undersøgelse af bilbrugere viser, at de kan opdeles i syv forbrugertyper:
1. Statusjægeren – for hvem bilen er en statusmarkør
2. Pragmatikeren _ for hvem bilen er et fornuftsægteskab
3. Rationalisten – for hvem bilen er et værktøj og arbejdsredskab
4. Designelskeren – for hvem bilen er et æstetisk projekt
5. Storby bohemen – for hvem bilen er et trendy oprørsprojekt
6. Miljøets vogter – for hvem bilen er et moralsk projekt
7. Teknikentusiasten – for hvem bilen er et hobbyprojekt

Undersøgelsen konkluderer, at det ”Storby bohemen”, ”Miljøets vogter” og især ”Teknikentusiasten”, der vil være blandt de første til at kalde sig elbilsejer.  Det er netop disse grupper, der værdsætter andre kvaliteter, værdier og ikke mindst nytænkning, og disse ”first movers” kan på mange måder sammenlignes med pionererne indenfor anden ny teknologi og økologi.

360 grader rundt om elbilen
Elbilen er ikke en konventionel bil – der er tale om en helt ny platform, som kunderne skal forholde sig til. Den omfattende brugerundersøgelse viser, at det er vigtigt for kunderne, at de grundlæggende forhold omkring elbilen er på plads, eksempelvis ladestationer, den samlede økonomi i forbindelse med køb og vedligeholdelse samt services.

Derfor er Peugeot gået sammen med ChoosEV i forbindelse med lanceringen af iOn for at introducere en tryghedspakke til iOn-kunderne. Med denne tryghedspakke tænkes der 360 grader rundt om kunden og de særlige forhold, der gør sig gældende, når man ejer en elbil.

Sammen med en leasingaftale på iOn køber man en månedlig abonnementsaftale, som bl.a. indbefatter serviceaftale (inkl. lånebil ved service), opsætning og installation af intelligent ladestander, service og 24 times support på ladestander, landsdækkende infrastruktur af ladestandere, smartphone application og fri landsdækkende opladning hos Q-prak og Europark.

Abonnementet koster for 3 år og 10.000 km 1.069 kr./mdr. og leasingaftalen koster 4.659 kr. mdr. – ved køb af abonnementsordningen sammen med leasingaftalen opnås rabat, og den samlede ydelse bliver da 5.549 kr./mdr.

Intelligent opladning er fremtiden
Et vigtigt element i tryghedspakken fra Peugeot og ChoosEV er den intelligente ladestander. Den indeholder et styringssystem, som automatisk sikrer, at opladningen af elbilen sker, mens der er mest muligt grøn og vedvarende energi i stikkontakten. Ud fra data om vind og elproduktion oplades på de tidspunkter, hvor strømmen er produceret af mest muligt vedvarende energi fra eksempelvis vindmøller.
Ladestanderne er således allerede parate til at bidrage til et mere intelligent og fleksibelt energisystem, som ifølge Klimakommissionen er den fremtidige vej for optimal udnyttelse af de mange vindmøller i Danmark.