Efter at have været gemt væk fra offent­lig­hedens søge­lys i Peu­geot Sports haller i Vélizy, har Peu­geots nyeste våben i kampen om Le Mans Series med kode­navn 90X netop kørt de første om­gange.


”Vi har haft en må­lsæt­ning om, at 90X skulle ud og køre inden slut­ningen af året, og det er vi meget til­fredse over at have op­nået. Vejen er dog stadig lang og der venter os fort­sat meget ar­bejde, før vi er klar i 2011”, under­streg­er Olivier Ques­nel, direk­tør for Peu­geot Sport.

90X

90X opfylder ACO´s reglement for 2011 og er derfor bl.a. udstyret med en wind leader på bagenden. Dette nye element på bilen skal forhindre, at den letter i tilfælde af spin ved høj hastighed. Ligesom på 908 HDi FAP har Peugeot Sport valgt et koncept med lukket bil, hvilket giver de 900 kilo, som reglementet foreskriver.


”Hvad angår motorisering og teknologier, er vi stadig ved at undersøge forskellige muligheder. Vi arbejder fortsat på udviklingen af motoren. De forskellige udholdenhedsløb fungerer i virkeligheden som et laboratorium for Peugeot, som giver mærket mulighed for at udvikle teknologier og hele tiden være på forkant”, fortæller Bruno Famin, teknisk direktør for Peugeot Sport.