Efter at have været gemt væk fra offentlighedens søgelys i Peugeot Sports haller i Vélizy, har Peugeots nyeste våben i kampen om Le Mans Series med kodenavn 90X netop kørt de første omgange.
”Vi har haft en målsætning om, at 90X skulle ud og køre inden slutningen af året, og det er vi meget tilfredse over at have opnået. Vejen er dog stadig lang og der venter os fortsat meget arbejde, før vi er klar i 2011”, understreger Olivier Quesnel, direktør for Peugeot Sport.
90X
90X opfylder ACO´s reglement for 2011 og er derfor bl.a. udstyret med en wind leader på bagenden. Dette nye element på bilen skal forhindre, at den letter i tilfælde af spin ved høj hastighed. Ligesom på 908 HDi FAP har Peugeot Sport valgt et koncept med lukket bil, hvilket giver de 900 kilo, som reglementet foreskriver.
”Hvad angår motorisering og teknologier, er vi stadig ved at undersøge forskellige muligheder. Vi arbejder fortsat på udviklingen af motoren. De forskellige udholdenhedsløb fungerer i virkeligheden som et laboratorium for Peugeot, som giver mærket mulighed for at udvikle teknologier og hele tiden være på forkant”, fortæller Bruno Famin, teknisk direktør for Peugeot Sport.