Tal fra FDM test og bilsyn for de sidste fem år viser, at mere hver tredje bil der kommer til syn har fejl på lygterne. (Foto: FDM)Hver tredje bil der køres til syn har fejl på lyg­terne. Og mange fejl er rent sjusk. Også fejl på brem­serne og de bær­ende ele­menter fylder godt i fejl­stati­stik­ken.

En­øjede biler er farlige for både bil­isten selv og andre i trafik­ken. Især i efter­års- og vinter­måned­erne, hvor der køres mange kilo­meter i mørke, bør bil­ister­ne derfor tjekke deres lygter jævn­ligt for at skabe bedre sikker­hed i trafik­ken. Alli­gevel har rigtig mange biler fejl på lyg­terne, viser tal fra de mange tu­sin­der af biler, der har været til syn hos FDM.

”Vi ser alt for mange biler med fejl på lyg­terne, og ofte er det fejl, som bil­isten selv kunne have op­daget. Det kan have store konsek­venser i trafik­ken, hvis lyg­terne ikke virker. Det er også derfor, at det bliver kon­trol­leret, når bilen er til syn”, siger Hen­ning Peder­sen, divi­sions­chef hos FDM test og bilsyn.

Statistik baseret på samtlige biler FDM har synet de seneste fem år viser, at over hver tredje bil (34 %) har fejl på lygterne, når de kommer til syn. Heraf er tre ud af fem (61 %) fejl, som bilisten selv burde opdage som fx en pære, der ikke lyser, mens over hver tredje fejl (39 %) er ting, som er svært selv at konstatere som fx en fejljusteret lygte, der kan genere andre trafikanter. Biler med lygtefejl vil blive betinget godkendte til syn, dvs., at bilen er lovlig, når bilisten har rettet fejlen, og at synsstedet ikke behøver syne bilen igen.

Udover lygterne afslører tallene også andre alvorlige fej, der har betydning for sikkerheden. 16 % af alle fejl er på de bærende elementer fx gennemtæringer, mens fejl på bremserne udgør 14 %. Hvis en bil har fejl på bremserne, vil det altid medføre et omsyn, og som hovedregel vil fejl på de bærende elementer også betyder omsyn.

”Fejl på bremser eller de bærende dele kan få fatale konsekvenser i trafikken, så det er da bekymrende, at der er så mange biler med fejl. Som bilist har man selv ansvaret for, at bilen er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand uanset synsdatoen. Derfor bør man få bilen serviceret eller efterset af en fagmand mindst én gang om året og løbende selv tjekke fx lygterne”, siger Henning Pedersen.

Statistikken viser også, at jo ældre bilen er, jo flere fejl er der på bilen.

De tre største fejlgrupper til syn:
Lygtefejl 48 %
Bærende elementer 16 %
Bremse 14 %