En Toyota Auris Hybrid og andre ”grøn­ne” biler kan det bedst betale sig at eje i stedet for at få dem som firma­biler, viser Firma­bil­ana­lysen 2011 fra Bil­priser­.dk.

Hvis din chef lokker med, at du kan få en firma­bil, skal du tænke dig godt om. De danske skatte­regler gør, at du let risi­kerer at tabe penge på det. I stedet er det ofte en god idé at købe eller privat­lease en bil selv og så ind­kas­sere kør­sels­godt­gørel­sen, viser Firma­bil­ana­lysen 2011 fra online vurde­rings- og brugt­bil­tjenes­ten Bilpri­ser.dk. Og vælger du en ”grøn” bil som Toyota Auris Hybrid med 136 hk, er gevin­sten ekstra stor.
”Hvis man for eksempel kører 20.000 firma-km og 10.000 private km om året i en Toyota Auris Hybrid, sparer man 45.215 kr. over tre år og 90.000 km ved at eje den selv – eller 1.256 kr. om måneden. Det er bemærkelsesværdigt, da den koster hele 318.569 kr. inklusive metallak og levering. Men den formidable brændstoføkonomi på 26,3 km på literen giver lave brændstofudgifter og en meget lav ejerafgift på 520 kr. om året. Kombineret med et lavt værditab, gør det, at en stor del af udgifterne dækkes af de 3,56 kr., som man normalt får i kørselsgodtgørelse pr. km”, forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk

Dyre biler er det bedst at vælge som firmabil
Auris’en er i øvrigt slet ikke den bil, det bedst kan betale sig at eje selv. Det er Škoda Fabia 1.2 TDI, som man sparer 102.535 kr. eller 2.848 kr. ved at eje selv. Den er skarpt forfulgt af Škoda Fabia 1.2 TSI på andenpladsen, Renault Mégane 1.5 dCi Tourer på tredjepladsen, Škoda Octavia 1.6 TDI på fjerdepladsen og Peugeot 308 1.6 HDI på femtepladsen. I alt 25 af de 40 biler i Firmabilanalysen 2011 fra Bilpriser.dk kan det bedst betale sig at eje. 15 kan det bedst betale sig at få tildelt som firmabil. Det gælder for eksempel BMW 520D til 724.182 kr. inklusive metallak og levering. Den sparer man 122.240 kr. eller 3.396 kr. om måneden på at få tildelt som firmabil. Andre biler, det også kan betale sig at få som firmabil, er Audi A6 3.0 TSFI Avant Quattro, BMW 523 3.0 sedan, Volvo S60 og Ford Mondeo 2.0 Trend Collection stationcar.

Uden rabat kan det bedst betale sig at privatlease
Som noget nyt har Bilpriser som et tillæg til årets Firmabilanalyse undersøgt, om der er yderligere besparelser at hente ved at privatlease de 40 biler i analysen. Og det er der i høj grad, for eksempel 128.863 kr. for den nævnte Mondeo eller 41.504 kr. for en VW Passat 1.6 TDI BlueMotion Trendline stationcar. For nogle af bilerne bliver totaludgiften så lav, at kørselsgodtgørelsen for de 60.000 km fra arbejdsgiveren kan dække alle udgifter. Dermed er alle de 30.000 private km over de tre år gratis!
Kun Mazda 1.8 i benzinudgaven samt Škoda Superb 2.0 i dieseludgaven bør man selv købe.
Rabat ved køb ændrer naturligvis regnestykket.

Spørg banken eller forhandleren om afskrivningen
Forbrugere, der overvejer andre biler end analysens 40 biler, kan anvende analyseskemaet som inspiration for de omkostninger man skal huske at have med, når totaløkonomien gøres op. Den største skurk i den økonomiske beregning er altid afskrivningen. Og da biler afskriver forskelligt, alt efter mærke model, variant, årgang og eksempelvis farve kan man bede bilforhandleren eller banken om at oplyse restværdien om X antal km og X antal måneder. De har gennem professionelle bilvurderingssystemer som BilpriserPro i dag mulighed for meget præcist at slå op hvad bilerne estimeres til at skulle falde over de næste år. Med den viden kan man måske gå udenom de største risikomomenter i bilhandlen og opnå bedre budgetsikkerhed.

Hele Firmabilanalysen 2011 og et skema med privatleasingpriserne på næsten alle de 40 biler i analysen kan hentes på www.bilpriser.dk.