På bil­ud­stil­lingen i Geneve i 1980 blev der præsen­teret en bil med et navn, som blev mere end blot et symbol på pro­ducen­tens lange række af suc­ceser. quattro fra Audi er også ens­bety­dende med kom­bina­tionen af kvali­teter fra sejre i motor­spor­ten med det yp­perste inden for prak­tisk anven­de­lighed i hver­dagen.


For at fejre 30 års jubilæet for præsentationen af quattro-modellen fremviser Audi en konceptbil på biludstillingen i Paris i 2010 – en bil, som sender en futuristisk fortolkning af dette koncept af sted i overhalingsbanen: Audi quattro concept, en rendyrket køremaskine med 408 hk, en 5-cylindret turbomotor, letvægtskarrosseri og – naturligvis – den nyeste generation af det permanente firehjulstræk quattro.


Ved første øjekast vækker den nye konceptbil i farven Col de Turini-hvid minder om en anden legendarisk forfader: Sport quattro fra 1984 – en videreudvikling af Audi quattro Coupé med 306 hk og en forkortet akselafstand. Audi quattro concept repræsenterer faktisk også den systematiske videreudvikling af en serieproduceret coupé ved hjælp af high-performance-teknologi. Fundamentet udgøres af den kraftfulde Audi RS 5, en af mærkets mest sportslige serieproducerede biler nogensinde.


Audi udviklingsingeniørerne har forkortet akselafstanden med 150 mm og sænket taglinjen med ca. 40 mm sammenlignet med den firesæders coupé, som danner grundlaget. Lige som forgængeren fra 1984 er konceptbilen fra 2010 en tosæders bil. Det kraftigt modificerede karrosseri er primært fremstillet af aluminium, mens motorhjelmen, bagklappen og andre komponenter er fremstillet af kulfiber. 


Konstruktionens lave vægt har en positiv sideeffekt på andre af bilens komponenter, som fx gearkassen, undervognen og bremsesystemet. Det betyder, at Audi quattro concept kun vejer 1.300 kg ¬– næsten præcist det samme som Sport quattro fra 1984. Endnu en gang bringer det Audi – pioneren inden for letvægtskonstruktion – helt i front..
quattro concept-karrosseriets know-how og teknologier vil komme til at kendetegne hele Audi modelrækken i fremtiden.

Et andet tiltag, som er en fordel for bilens vægt, er udskiftningen af den 8-cylindrede motor under hjelmen på den serieproducerede model med en turboladet, 5-cylindret rækkemotor, som har rødder fra en anden Audi sportsvogn – TT RS. I Audi quattro concept yder den langsgående FSI-turbomotor 408 hk og giver bilen en accelerationstid fra 0 til 100 km/h på kun 3,9 sek. Momentet overføres efter behov via en 6-trins manuel gearkasse.
Audi quattro concept er udstyret med den nyeste udgave af det permanente firehjulstræk quattro til at overføre dens kræfter til vejen. Den centrale innovation i systemet, kronhjulsmidterdifferentialet, er kompakt, let og kan variere kraftfordelingen mellem for- og bagakslen i et bredt område, hvilket giver quattro-systemet mulighed for at reagere i løbet af millisekunder for at presse maksimal køreglæde og sikkerhed ud af hele bilens moment.