Volkswagen in­tro­du­ce­rer helt ny Sharan.
Den nye Sharan er ikke blot smukkere og billigere end forgængeren, den har samtidig køreegenskaber, på højde med Passats.

Ele­gant streg

Som store dele af Volks­wag­ens øv­rige biler, har Sha­ran også fået det karak­teris­tiske Volks­wagen­-DNA, der er kende­tegnet ved en enkel linie­føring med vægt på de hori­son­tale lin­jer. Sharan er blevet både bred­dere og læn­gere, men da man sam­tidig har redu­ceret høj­den, er hel­heds­ind­tryk­ket en ele­gant MPV, hvor det så­gar er lykke­des at integ­rere de nye skyde­døre, så de­sig­net vir­ker harmo­nisk.


Med venstre hånd bundet på ryggen

Den nye Sharan bliver den teknisk mest innovative MPV fra Volkswagen. Det er tredje modelgeneration siden 1995, da bilen første gang så dagens lys. Meget har ændret sig.
Første iøjenfaldende detalje er de nye skydedøre, der sammen med easy-entry funktionen gør ind- og udstigning til en leg, ikke mindst til glæde for de yngste, der legende let vil komme helt om til tredje sæderække. Ønsker man elektroniske skydedøre, fås de også til den nye Sharan. De allernyeste infotainmentsystemer, et meget stort panorama-skydetag og et 3-zonet klimaanlæg garanterer god rejsekomfort hele året.
Volkswagen har udviklet et helt nyt sædekoncept "Easy-Fold", der kan betjenes med bare én hånd og hvor både 2. og 3. sæderække kan klappes helt ned, Herved opstår et helt plant bagagerum, der rummer hele 2.297 l.
Som ny feature til Sharan kan man bestille integrerede børnesæder til de yderste sæder på 2. sæderække. Det giver optimal sikkerhed og minimalt besvær. Sharan kan bestilles med nøjagtig det antal sæder man ønsker sig, fra fem til syv, hvilket gør bilen aldeles anvendelig også for andre end børnefamilien.

Maksimal plads, minimalt forbrug

Sammenlignet med motorprogrammet i generation 0.1 er brændstofforbruget i de nye motorvarianter reduceret med helt op til 21 pct. Den nye Sharan fås med motorer spændende fra 150 til 200 hk, hvis bilen skal tankes ved en benzinstander og fra 140 til 170 hk, hvis den skal tankes med diesel.
Den nye Sharan er både  harmonisk og velkørende og særligt med  1.4 TSI BlueMotion-motoren med 150 hk, virker Sharan dynamisk, på højde med en Passat. Det samme gør sig gældende for den mindste af dieselmotorerne: 2.0 TDI med partikelfilter og 140 hk.
På trods af, at den nye  Sharan vejer mellem 1,8 og 2,0 ton, er selv motorprogrammets mindre motorer stærke nok, til at give den rigtige fornemmelse af både ydelse og komfort og samtidig holde et fornuftigt brændstofbudget. Basismotoren 1,4 TSI med 150 hk forbruger gennemsnitligt 13,8 km/l og den mindste dieselvariant præsterer hele 18,1 km/l.

Sikker og intelligent

Sharan er den ultimative familiebil fra Volkswagen og der er selvfølgelig taget højde for, at sikkerheden er optimal. Til den nye Sharan hører kollisionssikker karrosse, op til ni airbags, ISOFIX-beslag til børnestolene og man kan tilvælge en lang række elektroniske hjælpesystemer, der højner sikkerheden, hvis bilen skulle komme på afveje. Vælger man de elektroniske skydedøre til Sharan, sørger en sensor for at ingen får fingrene i klemme: bilen registrerer, hvis der sidder noget i vejen for dørlukningen, vel og mærke inden det går galt.


Blandt bilens mange udstyrsdetaljer er hjul, som selv lapper op til 5,0 millimeter store perforeringer af dækkene og så kan Sharan som noget nyt nu også fås med Volkswagens DSG-gear.
Sharan er skræddersyet til folk med pladsbehov af enhver art og i særdeleshed til familier med børn - på gule eller hvide plader.
Prisen på den nye Sharan starter allerede ved 399.997 kr.
VW Sharan fås i fire motor- og udstyrsversioner og med fem til syv sæder


To benzindrevne TSI-varianter på 1,4 og 2.0 liter på 150 og 200 hk.
To dieseldrevne TDI 2,0 liter med 140 og 170 hk, disse har tillige Ad Blue-katalysator


Udstyrsvarianterne: Startline, Trendline, Comfortline og Highline.