Morten Kimer HansenJames Thomp­son og Hart­mann Honda Ra­cing vandt, da de for før­ste gang sam­men deltog i den nye Scan­dina­vian Tou­ring Car Cup. Efter at være star­tet som nummer to på grid­den på FDM Jyl­lands­ring­en for­må­ede den bri­tiske kø­rer at køre forbi Vol­vos fabriks­kører Robert Dahl­gren, over­tage fø­ring­en og kon­trol­lere det første løb, så han kunne tage en løbs­sejr i årets tred­je mester­skab efter første­pladser i både Euro­pean Tou­ring Car Cup og Danish Tou­ringcar Cham­pion­ship.

”Jeg er meget tilfreds og meget glad, for det viser, at vi har to gode biler,” sagde James Thompson om sin første løbsweekend, hvor han kørte i den bil, der tidligere har været anvendt af Wolfgang Treml.

”Bilen var meget, meget god. Så snart jeg havde overhalet Volvoen, pressede jeg på så hårdt som jeg turde, da vi ikke har nogen erfaring med dette set-up fra tidligere løb. Det var første gang her med Yokohama-dækkene, for sidste år kørte vi på Dunlop. Det var den første fulde løbsdistance, så vi havde ingen erfaring, i hvert fald ikke med dette chassis. Jeg pressede på, så længe jeg fandt det nødvendigt, og så kontrollerede jeg forspringet indtil slutningen af løbet.”

For tre uger siden blev James Thompsons normale bil slemt skade i et uheld på Ring Djursland, hvilket tvang ham til at bruge teamets anden bil.

”Selv om jeg vandt løbet, så har det ikke været nogen nem weekend, da vi skulle arbejde hård med bilen,” forklarer James Thompson. ”Vi rørte stort set ikke min normale bil, men denne her bil er en tand ældre og lidt anderledes, så vi var nødt til at lave nogle ændringer til bilen for at få den til at reagere, sådan som jeg ville have det. Jeg er glad for at det lykkedes for os før løbene.”

Efter at han vandt første løb skulle James Thompson starte fra ottendepladsen i løb to, hvor han formåede at avancere til sjettepladsen ved det ternede flag.

”Det var et svært løb, for jeg havde to Volvoer, som skulle overhales,” siger han. ”Det første løb var det vigtige, hvor vi skulle vise, at vi havde farten fra tidtagningen og at vi var konkurrencedygtige og kunne vinde. I det andet løb gjaldt det kort og godt om at undgå skader på bilen, for sidste gang på Djursland var en katastrofe. Vi har ikke råd til at skade bilen. Så det første løb var præmien, det andet løb var skadebegrænsning ved at få bilen hjem i et stykke uden at tage risici.”