Peug­eots nyeste gene­ration af Stop­&Start-­tekno­logi giver op til 15 % be­spa­relse på brænd­stof­for­brug og CO2-­udled­ning. Tekno­logien kombi­nerer en multi­funk­tionel enhed bestå­ende af star­ter, gene­rator og el­motor med en diesel­motor. Dette giver ikke blot et mindre brænd­stof­for­brug og mindre CO2­-udled­ning, men har sam­tidig køre­glæde, øjeblik­kelig motor­start og lavt støj­niveau som side­ge­vinst. Den nye 508 vil være den første Peugeot­-model, som bliver udstyret med e-HDi-teknologien.

Stop&Start-teknologi indebærer, at motoren slukkes, når bilen holder stille (for eksempel ved rødt lys eller i en bilkø) og starter med det samme ved tryk på speederen.

 e-HDi-systemets effektivitet skyldes en kombination af flere teknologier:
• HDi dieselmotoren, som er en af branchens mest effektive forbrændingsmotorer
• Stop&Start-system med ny multifunktionel enhed (starter, generator og elmotor i én enhed)
• e-booster-system, der hjælper til øjeblikkelig start
• Elektronisk generatorstyring til opsamling af energi under bremsning
• Gearkasse med optimerede udvekslingsforhold

Alle modeller med e-HDi-systemet vil desuden være udstyret med dæk med lav rullemodstand.

Den nye teknologi indføres gradvist på de fleste Peugeot-modeller med 1,4 og 1,6 liter HDi-motorer, startende med den nye Peugeot 508, der introduceres primo 2011.
PSA Peugeot Citroën forventer, at 30 % af gruppens dieselmodeller vil være udstyret med e-HDi og målsætningen er 1 million solgte e-HDi-modeller indenfor 3 år.

e-HDi fakta og tal

 Målsætninger: 1 million solgte e-HDi-modeller i 2013
Investering: 300 millioner euro
Antal patentansøgninger: Mere end 30
Tidsramme: 36 mdr.
Antal involverede medarbejdere: 500 ingeniører og teknikere

Jean-Marc Gales, Executive Vice President for PSA Peugeot Citroën, udtaler: ”Jeg er overbevist om, at vores e-HDi-teknologi hurtigt vil sætte nye standarder på markedet, præcist som HDi-motoren gjorde, da den blev introduceret. Vores e-HDi-motorer yder toppræstationer både, når det gælder brændstoføkonomi og lav CO2-udledning, men også når det handler om køreglæde, øjeblikkelig motorstart, ingen vibrationer og støj.”

PSA Peugeot Citroën solgte i 2009 næsten en 1 million biler med en CO2-udledning på mindre end 130 g/km, herunder mere end 757.000 biler med en CO2-udledning på under 120 g/km. Gruppens målsætning er at sælge 1 million biler, der udleder mindre end 120 g/CO2 pr km i 2012.