I går torsdag den 17. juni var det 40 år siden, at den første Range Rover så dagens lys. Den grundlæggende idé med bilen var at kombinere komfort og off-road egenskaber, og det koncept har man bevaret lige siden. Range Rover var verdens første terrængående luksus firhjulstrækker, og den har lagt grundstenen for SUV køretøjer (Sport Utility Vehicle)

- Land Rover har en unik historie med produktinnovation. Range Rover vil sandsynligvis fortsætte med at være det mest betydningsfulde produkt, vi nogensinde har lanceret. Det er et af de vigtigste køretøjer i bilens historie, udtaler Phil Popham, som er administrerende direktør for Land Rover.

En pioner inden for sit felt
Range Rover betragtes i dag som en pioner inden for sit felt, da bilen ofte har været på forkant med tekniske egenskaber, og den var blandt andet mellem de første luksusbiler, der kunne tilbyde en dieselmotor. Range Rovers stigende succes har desuden betydet, at flere andre producenter har fået mod på at springe til på luksus SUV markedet.

Range Rover har i sin levetid allerede oplevet mere, end de fleste 40-årige kan prale af. Bilens design gør nemlig, at den er særdeles velegnet til at komme frem i svært vanskeligt terræn, og den har derfor blandt andet været på eventyr i Sahara, kørt fra Alaska til Sydargentina og i alle verdens jungler.

Tre generationer med samme design
Gennem de seneste 40 år er Range Rover blevet lanceret i tre generationer. Den første Range Rover Classic kom på gaden i 1970, og den blev sidenhen opgraderet flere gange henover de næsten 25 år, der skulle gå, før Range Rover P38a kom i salg. I 2001 blev den dog erstattet med den nuværende model. I 2005 blev Land Rover Sport introduceret, og den blev taget så godt imod, at den i 2007 var Land Rovers bedst sælgende bil. 

Der sker meget på 40 år, men fælles for alle generationer er dog, at de alle har kunnet tilbyde hårdfør luksus og et genkendeligt design. Bilens design er gennem tiderne blevet ændret en smule, men man har valgt at bevare de grundlæggende elementer, som gør bilen til et ikon. 

Ny model på vej
Udover en 40-årig fødselsdag, kan Range Rover også fejre, at der snart kommer endnu et medlem af familien, som foreløbig går under navnet LRX. Den nye model bliver smallere, lettere og mere brændstofeffektiv, hvilket passer perfekt ind i Range Rovers mål om at blive mere bæredygtig. Trods det nye design, bliver den nye model stadig ligeså luksuriøs og unik som sine forgængere. Den nye model bliver præsenteret til Paris Motor Show, som finder sted i efteråret 2010. Navnet forventes dog offentliggjort til Range Rovers fødselsdagsfest den 1. juli i England.

Også på det danske marked er der stor glæde på Range Rovers vegne. - Vi har igennem årene oplevet en utrolig trofast og loyal kundeskare, der har sat pris på den luksus og komfort, som Range Rover kan tilbyde. Jeg ser positivt på fremtiden, da den nye model åbner for et potentielt nyt marked uden at gå på kompromis med det eksisterende marked, siger Per Temmesen, administrerende direktør i British Car Import, der er dansk importør på Range Rover.

Den ny model forventes at komme i salg medio 2011.