Transportkoncernen fortsætter sin ekspansion i udlandet og har nu etableret virksomheden Dantra GmbH i Flensborg. Med satsningen vil man erobre en større bid af det store europæiske marked for tanktransport.

Det tidligere Dansk Tanktransport har i betydelig grad øget sit fokus på kundetilgang i udlandet. Skiftet i december 2009 til det mere internationalt klingende navn Dantra var et naturligt led i internationaliseringsprocessen, hvor etableringen af virksomheden Dantra GmbH i Flensborg den 1. maj udgør næste skridt. – Tyskland er et væsentligt marked for os, der samtidig rummer store muligheder. Ikke mindst oplever vi et potentiale inden for tysk indenrigskørsel, som det kræver fysisk repræsentation i landet at udnytte, siger afdelingschef Carsten Jensen.

Uden for Danmark har Dantra i forvejen afdeling i Kaunas, Litauen. Ud over de store muligheder, som det tyske marked byder på, peger afdelingschefen især på en række praktiske fordele som årsager til, at det var et naturligt næste skridt at etablere sig her. – Omkostningsniveauet er attraktivt, og der er ingen sprogbarriere. Derudover ligger afdelingen få minutters kørsel fra vores eget værksted i Padborg, hvor vi kan servicere bilerne, forklarer han.

Fremsynethed skaber merværdi 
Det forventes, at satsningen i Tyskland på sigt også vil skabe flere arbejdspladser i Dantras kørselsafdeling i Danmark. Ifølge Carsten Jensen vil Dantra GmbH i sin indsats på det tyske marked især slå på koncernens kvalitets-, sikkerheds- og servicekoncept, som man allerede oplever stor interesse for på eksportmarkederne. – Fællesnævneren er at være på forkant, hvad enten det drejer sig om kvalitetssikring, at undgå forsinkelser eller at forebygge skader og uheld. Når vi kan tilbyde den slags merværdi til den rigtige pris, har vi et godt udgangspunkt for vækst i Tyskland, siger han og forklarer, at det tyske marked for tanktransport i dag domineres af nogle meget store spillere. – Her er det en fordel, at vi har langvarig erfaring og en solid organisation i ryggen, men på den anden side ikke er en kæmpe aktør efter tyske forhold. Dermed er vi fleksible og parate til at efterkomme særlige ønsker.

Dantra, der i år kan fejre 90 års fødselsdag, råder over flere end 100 tankvogntog. Foreløbig har 10 lastvogne base i Flensborg. – Vi vælger at starte op med en mindre organisation og er derefter parate til løbende af skalere op, i takt med at kundetilgangen øges, siger Carsten Jensen, der har været heldig at finde en erfaren indfødt administrator til at varetage bl.a. rekruttering og personaleadministration. – Der er væsentlige forskelle på reglerne i Danmark og Tyskland, og derfor er det vigtigt med en erfaren administrator, som indgående kender de lokale regler og krav. Selve kørslen giver det derimod bedst mening at administrere fra Danmark, hvor alle vore kørselsledere er samlet, siger Carsten Jensen. Han forventer således også, at satsningen i Tyskland på sigt vil kunne skabe flere arbejdspladser i Danmark.

Vækst gennem specialisering
Dantras ambition om at være på forkant kommer også til udtryk gennem et løbende fokus på nye nicher inden for tanktransporten. – Vi følger markedet tæt og har netop anskaffet flere nye typer specialbyggede tanksættevogne for at imødekomme konkrete kundebehov. Det bidrager til loyalitet og til at gøre os til kundernes førstevalg, mener Carsten Jensen, der budgetterer med, at den Flensborg-baserede flåde i løbet af et år vokser til 15-20 lastvogne.

--

Fakta:

Dantra (tidl. Dansk Tanktransport) har eksisteret siden 1920 og beskæftiger ca. 150 medarbejdere. Koncernen råder over flere end 100 tankvogntog og består foruden Dantra A/S med afdelinger i Hjøllund og Padborg af DT Baltic UAB i Kaunas, Litauen, samt Dantra GmbH i Flensborg, Tyskland.

Dantra er godkendt til kørsel med flydende kemikalier, benzin og olie, heavy fuel, biobrændstof, marine- og skibsbunkring samt øvrige tekniske produkter. Derudover tilbydes transport af fødevarer og levnedsmidler samt blokvognskørsel.

Koncernen er certificeret efter ISO 9001 og 14001 samt normerne SQAS og TIV. På fødevareområdet køres der efter HACCP-principperne, ligesom virksomheden siden 2006 har haft den særlige certificering GMP+, som kræves for at kunne køre med foderstoffer og fødevarer.