For første gang herhjemme skal en bil udstyres med titlen Kvindebilen. Et kvindeligt dommerpanel bestående af markante kvinder kårer den 8. juni Kvindebilen 2010. Blandt de nominerede er den hurtige hverdagsracer SEAT Leon Cupra R, et overraskende valg indrømmer SEAT, der ønsker at styre uden om klassiske fordomme om kvinder og biler. En undersøgelse viser, at 64 procent af kommende kvindelige bilkøbere finder bilkøb sjovt og spændende.

Mænds interesse for biler har altid overskygget kvindernes. Men nu er flere kvinder begyndt at følge trop. Singlekulturen og ændringer i kønsroller viser sig i bilforretningerne, hvor flere  bilkøbere er kvinder – med stærke holdninger til, hvad bilen skal kunne. Flere bilmærker har fået øje på tendensen og går nu sammen om et storslået arrangement: Kåringen af årets kvindebil. Alle bilmærker i Danmark er blevet opfordret til at deltage ved at nominere en bil, og SEAT udfordrer nu dommerpanelet og de kvindelige bilister ved at nominere modellen SEAT Leon Cupra R – en  hidsig racer med samme styrke som en Porsche.
- Hos SEAT har vi også klassiske kvindebiler som er smukke, rummelige, kører langt på literen og handy at parkere. Men i en konkurrence om at blive årets kvindebil, er vi nødt til at skille os ud fra mængden, og det gør vi med vores mest temperamentsfulde bil – som nok skal larme for dommerne, siger direktør Jesper Stoltenberg-Mathiesen, SEAT.

Den  hurtige Leon Cupra R skal sammen med en række andre bilmærker testes og vurderes af et dommerpanel bestående udelukkende af kvinder. I dommerpanelet sidder blandt andet studievært Andrea Elisabeth Rudolph, sangerinderne Pernille Rosendahl og Szhirley og partiformand Margrethe Vestager. Ikke-kendte kvinder konkurrerer også om to-tre pladser i panelet.
Markante holdninger

På konkurrencens Facebook-side foregår der allerede en heftig debat om, hvad en rigtig kvindebil er. Her demonstrerer kvinderne stor viden og ikke mindst markante holdninger til biler og hestekræfter. Trendekspert Christiane Vejlø, der deltager som ekspert i Kvindebilen 2010, er ikke overrasket.


- Vi oplever en tendens, hvor kvinders interesse og behov for produkter, der traditionelt set er blevet betragtet som maskuline, er i kraftig vækst. Det gælder om at pakke fordomme og formodninger væk og i stedet lytte til de kvindelige forbrugere, som ikke kan spises af med hvad som helst, siger Christiane Vejlø, forfatter til E-bogen "Elektronista eller Elektro-not" om kvinders forhold til teknologi.
En nyere undersøgelse* viser, at kvinder har vetoret i hele købsprocessen – uanset hvor lidt eller meget de involverer sig i processen. Men de har ikke blot retten til at bestemme, de involverer sig også: 64 procent finder bilkøb sjovt og spændende. 16 procent af kvindelige bilkøbere har sikkerhed som det vigtigste valgkriterium for en ny bil, og 15 procent prioriterer pålidelighed. Design nævnes af 6 procent. Vigtigst for kvindelige køberne er dog stadig kilometer på literen, som 19 procent finder vigtigst.


- Hos SEAT mener vi ikke, at kvinder på forhånd skal sættes i bås, når det drejer sig om favoritbiler – ligesom mænd har kvinder forskellige behov. Den traditionelle ”konebil” er under afvikling, og vi oplever i stigende grad stor bredde i, hvad kvindelige bilkøbere efterspørger. Ens for mange er dog design og pålidelighed, og det er under disse kriterier, vi har nomineret SEAT Leon Cupra R, siger Jesper Sto