Et besøg på de tyske motorveje beviser hurtigt, at danskerne er virkelig gode til at passe på deres lidt ældre biler. Herudover bliver det mere og mere populært at istandsætte en bil fra den gang, hvor der virkelig var rigtige biler til. Disse transportmidler har fået kælenavnet: old timere, hvilket vedhæftes køretøjer med mindst 25 år på registreringsattesten. (billede - Lars Thomasen (t.h.) fra Nørrevold Auto vandt Touring-klassen i 2007 sammen med Knud Hebsgaard.)


- Lørdag d. 8. maj kan man opleve mange flotte old timere i området mellem Varde og Vejen, oplyser løbsleder Lars Palle. - Her er Dansk Historisk Motor Club (DHMC) vært for Nørrevold Auto/Kongeå-løbet, som er planlagt til en flot forårs-oplevelse for deltagerne rundt i Sydvestjylland.


Erik Rasmussen og Henning Olsen i Autobianchi Bianchina (1960) krydser Kongeåen i 2009-udgaven.

 

Hoved-ideen bag Nørrevold Auto/Kongeå-løbet er en rute på 185 km. for nostalgikerne, som ikke er bange for at lufte klenodiet på en fedtet bivej i regnvejr. Arrangementet er et såkaldt pålidelighedsrally, hvor mandskaberne bliver udfordret af en kortlagt rute, som etapevis skal gennemkøres med en forudbestemt gennemsnitshastighed.


Randers-brødrene: Poul og Egon Brøndum i Toyota Starlet (1982) har en dugfrisk premieresejr 2010 i Expert med i bagagerummet til Nørrevold Auto/Kongeå-løbet.

- Deltagerne vil sideløbende med indtrykket fra naturoplevelserne opleve adrenalinet pumpe lidt rundt i blodårene, fortsætter Lars Palle. - Dette sker uvilkårligt for kører og kortlæser, når de i samarbejde løser udfordringerne omkring at finde frem til den næste tidskontrol uden væsentlige fejlkørsler og tidsforsinkelse.
Indehaverne af Nørrevold Auto i Varde er svogrene: Lars Thomasen og Erik Sørensen, som begge har prøvet motorsport med klenodier i henholdsvis pålidelighedsrally og rally.


Det nyoprykkede mandskab: Carl og Poul Helmers i MG B (1969) i Sport ser frem til nye udfordringer i Nørrevold Auto/Kongeå-løbet. Brødrene blev samlet Touring-klassevinder 2009 i FDM DASU Classic.

- Et par år har jeg været chauffør på min gode ven: Jens Laursens MGB Roadster, oplyser Lars Thomasen. - I al beskedenhed betød dette en klassesejr 2007 i Sport-klassen sammen med Knud Hebsgaard. Jeg kan derfor kraftigt anbefale personer med lidt benzin i blodet at prøve pålidelighedsrally.


Erik Sørensen har gennem mange år været chauffør på den legendariske Vauxhall Chevette HSR fra 1978, som fik kælenavnet: Betty.


En ultimativ oplevelse er at køre pålidelighedsrally under åben himmel. Her krydser Peter Lehnert og Helge Jensen i VW Golf Cabriolet (1983) en jernbane i Sydvestjylland.

- Betty er blevet solgt til et rallyteam i Horsens, konstaterer Erik Sørensen. - Jeg har herefter valgt at koncentrere mig omkring mine sønners (Bo & Christian) internationale indsats i karting.
Nørrevold Auto/Kongeå-løbet får iøvrigt midtvejspause på karting-anlægget Grindsted Gokart Ring. Her vil interesserede lidt over middag få lejlighed til at studere detaljerne på old timerne, hvor Lars Palle & Co. forventer 40-50 deltagere på startlisten. Desuden får mandskaberne lejlighed til at prøve kræfter med en specialetape på selve motorbanen.


Henning Jespersen og Carsten Jespersen fra Hjerting/Esbjerg i MG Midget (1970) fik deres old timer-debut i 2009-udgaven af Nørrevold Auto/Kongeå-løbet.

- Arrangementet er 2. afdeling af den landsdækkende løbsserie: FDM DASU Classic 2010, afslutter Lars Palle. - Det traditionsrige løb runder desuden lige Kongeåen inden målgangen i Vejen.
Den foreløbig ældste tilmelding er nordsjællænderne: Jørgen Hadvig og Bjarne Reidar Jørgensen i Triumph TR4 (1963).

Et godt bud på en topplacering i Expert-klassen er Gladsaxe-parret: Erik og Kim Bach Sørensen i VW Scirocco GTI (1977), som scorede en toer i løbsserie-premieren 2010 på Sjælland.


MED VENLIG HILSEN
DANSK HISTORISK MOTOR CLUB
Åge Kirketerp Jensen,
Hjertingvej 127, 6800   Varde.
Tlf.: 40 60 63 98.