Den lange vinter har sat Viborg Motor Klub under tidspres før sæsonpremieren.

 

Store Bededag er dagen, hvor Viborg Motor Klub traditionelt tager hul på sæsonen. På Løvelbanen nord for Viborg afholder man sit traditionsrige Bededagsløb, og det vil man også gøre i år, selv om den lange vinter har givet klubbens mange medlemmer ekstra stress.


I efteråret tog man nemlig det første spadestik til det, der bliver Danmarks nyeste rallycrossbane, men så kom vinteren. Den blev uventet lang og satte klubben under et uforudset tidspres med etableringen af den nye bane, der skal have premiere den 30. april.


”Vi var godt i gang med at anlægge banen, da vinteren kom og bremsede os,” fortæller Viborg Motor Klubs formand, Viggo Hansen. ”Vi har jo været vant til, at man godt kunne arbejde om vinteren, og det havde vi også forventet, at vi kunne, men vinteren satte en total bremse for det. I midten af marts kunne vi gå i gang igen, og så har vi virkelig arbejdet hårdt i de sidste fire uger.”


Forvandlingen af Løvelbanen til en rallycrossbane er ikke noget, man klarer over en arbejdsweekend eller to med en enkelt gravemaskine. Det har været et stort og omfattende projekt, som faktisk tog sin begyndelse for flere år siden.

 

Løbsleder Nikolaj Justesen (t.v.) og formand for Viborg Motor Klub Viggo Hansen har sammen med næsten 40 klubmedlemmer knoklet i den sidste måned på at forvandle Løvelbanen til en rallycrossbane. Et af klubbens medlemmer – Søren Jensen i baggrunden – kan ikke vente på, at den bliver klar.


”Vi kørte rallycrossløb på en dispensation nogle gange, og det kunne vi ikke få lov til at blive ved med,” forklarer Viggo Hansen. ”Vi har bl.a. skullet søge Naturstyrelsen, inden vi gik i gang med udvidelsen, fordi området er underlagt naturbeskyttelsesloven, og fordi der er en gammel vej, der går ind over området.”


De seneste fire uger har budt på hektisk aktivitet, for der er sket store forandringer. Da 2009-sæsonen sluttede, var den gamle racerbane 650 meter lang. Store Bededag er Løvelbanen vokset til godt 820 meter takket være tilføjelsen af en helt ny asfalteret sløjfe, der virkelig har formået at udnytte niveauforskellene i Kirkedalen vest for Løvel. En forvandling, som Frode Sørensen og Per Eriksen har været projektledere på.


”Jeg tror, at den nye sløjfe bliver spændende, og den kommer virkelig til at skille de gode kørere fra de knapt så gode kørere,” siger Nikolaj Justesen, der skal være løbsleder ved Bededagsløbet. ”Der er allerede nogle kørere, der har været ude at kikke på banen og den nye asfaltsløjfe, og de synes, at det ser rigtigt spændende ud.”


Udvidelsen af Løvelbanen er sket ved, at Viborg Motor Klub i den ene ende af banen har anlagt en sløjfe, som fører deltagerne godt otte meter opad bakke, inden de lige så hurtigt skal ned igen. Men det er ikke de eneste ændringer, der i foråret er sket på banen.


”Der er i alt blevet lagt 230 meter asfalt i ti meters bredde på dele af banen, så den opfylder rallycross-reglementet. På den del af banen, som ikke skal have fast underlag, lægger vi 100 tons asfaltslagger ud,” forklarer Nikolaj Justesen. ”Samtidig har vi også hævet niveauet på selve startstedet med godt en meter, hvilket har betydet, at der er kommet et større hop på banen, når deltagerne kommer rundt efter den første omgang.”

 

Løbsleder Nikolaj Justesen (t.h.) påpeger overfor klubformand Viggo Hansen en lille detalje på den nye del af Løvelbanen, der skal være klar Store Bededag til det traditionsrige Bededagsløb.


 

 

 

Forandringerne af Løvelbanen er dog ikke noget, som kun kommer den danske rallycross-elite til gode, når de indtager banen til Bededagsløbet. De godt 60 gokartkørere i klubben – hvoraf mange er skoleelever – får ligeledes glæde af ombygningerne, da det nye asfalterede startsted kommer til at fungere som depotareal for dem, når deres sæson går i gang. Men Løvelborgerne har også fået glæde af forandringerne.


”Vi har et rigtig godt forhold til Løvel-borgerne, og selv om banen går hen over den gamle vej, ændrer det ikke noget for dem, der løber en tur eller kører en cykeltur hernede. Vi har faktisk kunnet se flere cykler hernede, end vi har gjort tidligere, og det kunne jo godt tyde på, at det er blevet sjovere for mountainbikerne at køre her,” siger Viggo Hansen.