Nej, det er ikke en ung Lars Løkke Rasmussen, men derimod schweizeren Marcel Fässler, der er ny mand for Audi på Le MansAudi har overras­kende valgt tre helt nye kørere til den ene af de tre bi­ler, der i juni skal forsøge at gen­erobre Le Mans-trofæet fra Peu­geot. Der er tale om schwei­zeren Marcel Fässler, tyskeren André Lot­terer og fransk­manden Benoit Tre­luyer.

”Vi tager Le Mans meget seriøst i år, og derfor har vi ønsket at udvi­de antallet af kørere, ligesom vi tester intensivt for at forbedre R15-model­len. Vi er oppe mod en stærk mod­stander, så vi har søgt efter nye kørere, der såvel her og nu som på længere sigt kan forstærke vores chancer inden for sportsvogne. Igen­nem to år har vi fulgt disse tre kørere, og jeg er glad for, at de har valgt at skifte til Audi,” siger tysker­nes motorsportschef Dr. Wolfgang Ullrich. 

Den 33-årige Fässler var allerede sidste år aktiv for Audi i den ældre R10-model, da han kørte to løb i den amerikanske Le Mans-serie. Han var i mange år et stærkt kort for Opel i DTM.

Audi R15 i april 2009Den ligeledes 33-årige Treluyer kørte sidste år Le Mans i en Peu­geot for Pesca­rolo-teamet, hvor han i øvrigt var så uheldig at totalskade bilen midt om natten i et spektakulært crash. Treluyer har i flere år været en stjer­ne i det japanske Formel Nip­pon- og GT-mester­skab.

Den 28-årige Lotterer debuterede sidste år på Le Mans for det tyske Kolles-hold, hvor også danske Christian Bakkerud fik sin debut tea­mets gamle Audi R10. Lotterer, der er tidligere tyske mester i Formel 3, brille­rede i det franske løb, idet han både var hurtig og på grund af et uheld for en holdkammerat måtte køre over halvdelen af løbet.

”Det er tre gode kørere, Audi har valgt,” siger Tom Kristensen. Jeg ved, de alle tre kommer i aktion senere på ugen i en test i USA, hvor jeg også selv skulle have været med. Fässler har altid været hurtig i DTM, mens de to andre har haft en karriere lidt ligesom min ved at komme til Le Mans efter et par lærerige år i Japan. Jeg glæder mig meget til at møde dem.”

Audi R15 i december 2008Til gengæld oplyser Audi ikke, hvem der ellers er sikker på Le Mans. Tyskerne stiller med tre 2010-biler, hvoraf Tom Kristensen skal køre den ene sam­men med sine faste makkere Allan McNish og Dindo Ca­pello. Eftersom den netop offentliggjorte trio ventes at dele en af de to andre biler, står Audi med en række sportsvogns-kørere, men kun én bil tilbage.

En løsning kan blive at fordele nogle af kørerne til et fabriksteam som Kolles, hvis det atter stiller op på Le Mans. Andre kørere kan ventes at gå over i den såkaldte GT-klasse, hvor Audis tidligere Le Mans-helte Emanu­ele Pirro og Frank Biela nu kører.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Blækbutikkens hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.