En af de helt sto­re overras­kelser på årets in­ter­natio­nale bil­udstil­ling i Detroit er uden tvivl 4- og 5-dørs versio­nerne af den helt nye glo­bale Ford Fo­cus.

Mo­dellen sættes i pro­duktion i slut­nin­gen af 2010 og lan­ceres i be­gyn­del­sen af 2011.

Den nye Ford Focus viser med al tydelighed at vores ONE Ford-stra­tegi sikrer bil-køberne over hele verden fantastiske produkter, ud­talte Alan Mullally, president og adm. direktør for Ford Motor Com­pany, da nye glo­bale Ford Focus blev afsløret.

Mul­laly fortæller at den nye model er udviklet i Tyskland, mens udvik­lingen af motorerne er sket i England. Focus vil praktisk taget være ens på alle markeder, og 80 procent af delene vil være identiske. Effektivi­tets­gevin­sten gør at kunderne får et fantastisk kvalitetspro­dukt med god brænd­stoføkonomi, sikkerhed og teknologi, fortsætter Mullaly.


Den nye globale Ford Focus er afsløret


Produktionen starter samtidig i Europa og Nord-Amerika, med indivi­duelle markedslanceringer i begyndelsen af 2011 i Europa, Nord-Amerika og Kina.

Den nye Focus bliver én af 10 modeller der er baseret på Fords nye C-platform, med en forventet produktionsvolume på ca. 2 millioner enheder årlig fra 2012. De første modeller på den nye C-platform bliver Ford C-MAX og Ford Grand C-MAX, som lanceres i Europa i andet halvår 2010.

Focus repræ­sen­terer en nye trend, siger J. Mays, an­svarlig kreativ leder i Ford Motor Com­pany. - Vi har de­signet den til kun­der over hele ver­den og skræd­dersyet den til de individuelle regio­ner. Den nye Focus marke­rer en vide­re­udvikling af Fords design formsprog kinetic design, som har sikret sel­skabets nyere modeller øget popu­laritet. Med sit atle­tiske præg sender den nye Focus klare signaler om den køreople­velse og køreglæde der venter kunderne.

Det dynamiske udtryk forstærkes af interiøret, hvor funktioner og mate­rialer skaber en stærk følelse af, at køre i en bil af højere klas­se.

Uovertruffen kørekvalitet
Da Focus blev lanceret tilbage i 1998 tilførte Ford Focus C-klassen en ny standard med hensyn til dynamiske egenskaber. Ifølge Ford vil den nye Focus hæve standarden yderligere. For at opnå dette, er det innovative hjulophæng videreudviklet, med et nyt baghjulsop­hæng baseret på “con­trol blade” og underrammer for og bag. Også stabiliteten og respon­sen er forbedret, med teknikker baseret på “vektorisering” der overfører kraft mellem hjulene og dermed opnår et forbedret vejgreb.

Effektive motorer med førsteklasses økonomi
Den nye Ford Focus sætter også ny standard med en motorserie med høj ydelse, førsteklasses brændstoføkonomi og en lav CO2-emission.

Det globale motorprogram vil omfatte en serie avancerede Ford Eco­Boost™ firecylindrede turboladede benzinmotorer med direkte ind­sprøjt­ning samt avancerede  og forbedrede Duratorq TDCi die­selmo­torer. Alle med et reduceret brændstofforbrug på mellem 10 og 20 procent sammen­lignet med tilsvarende og nuværende modeller.
En anden bidragsyder til miljøegenskaberne er den nye 6-trins au­tomat­gearkasse,  Ford PowerShift, som alene kan bidrage til et re­duceret forbrug på op til 9 procent sammenlignet med en tradi­tionel 4-trins automat­gearkasse. PowerShift er baseret på manuel gear­kasseteknologi, og kræver ikke samme kompleksitet som i kon­ven­tionelle automatgear­kasser. Elektronisk styret "dobbeltclut­cher" sørger for kontinuerlig overførsel af drejningsmomentet. Samtidig er den lige så komfortabel i brug, som en moderne, automatisk gear­kasse.

Brugervenlig tek­nologi gør Ford Focus mere praktisk og forbedre sikker­heden.

Næste generation Ford Focus tilbyder kunderne avan­ce­rede tekno­logier man normalt kun finder på modeller i dyrere og større seg­men­ter. Det globale omfang af Fords program gør flere teknologier og funktioner økonomisk tilgængelige for kunderne i dette segment.
Blandt virkemidlerne er det innovative kontrolsystem MyFord, med en 8-tommers touch screen hvorfra føreren kan kontrollere et bredt ud­valg af bilens funktioner. MyFord i kombination med Fords SYNC®, gør stemme­styring, Bluetooth og satellitnavigation mulig samt til­kob­ling af en række eksterne enheder og medieafspillere.

Andre tilgængelige teknologier er nøglefri døre og nøglefri start, bak­ka­mera og parkeringsassistance – et system, der styrer bilen ind i parkeringsbåsen.

Focus-platformen bygger på en stærk og stiv konstruktion som både indebærer fordele for køreegenskaberne og forbedrer kollisionsegen­skaberne. Højstyrkestål bruges i mere end 55 procent af karosseriet, og over 26 procent af bilens kabine stammer fra ultrastærkt Boron­stål. De avancerede materialer sørger for, at den nye Focus lever op til de globale krav for kollisionssikkerhed, samtidig med at de redu­cerer vægten.

annonce - klik på logo
Alm. Brand Bilkredit

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.