Toyota har planer om at tredoble sin mar­keds­an­del på det store in­diske mar­­ked.

Den japanske automo­bil­koncern Toyota vil tredoble sin markedsan­del i Indien op til midten af dette årti. I dag har Toyota en markeds­an­del på 3 % og efter planen er markedsan­de­len i 2015 fastsat til 10 %.

Det er Toyotas vice­præsident Kazuo Okamato, der i forbindelse med Auto Expo 2010 i New Delhi, har talt med de japanske medier. Han understre­ger, at Indien spilen afgørende rolle for Toyotas fremti­dige ekspan­tions­planer.

Og i den forbindelse præsenterer Toyota deres konceptmodel "Etios," der er specielt beregnet til det indiske marked. Modellen er i klasse med bl.a. Fox fra VW og Alto fra Suzuki.

Produktionen vil blive påbegyndt senere på året i det sydlige Indien. I første omgang regner man med en årsafsætning i Indien på 70.000 enheder, og senere kan en evt. export godt komme på tale.

Produktionen finder i videst muligt omfang sted med basis i samar­bejde med indiske underleverandører.

Lige nu kan modellen ses i New Delhi, hvor man kan se en 1.2 liters og en 1.5 liters benziner.

Indien er efter Kina det stærkest voksende automobilmarked i ver­den og 4 ud af 5 biler er småbiler som den nye Etios.