Toyota har planer om at tredoble sin markedsandel på det store indiske marked.
Den japanske automobilkoncern Toyota vil tredoble sin markedsandel i Indien op til midten af dette årti. I dag har Toyota en markedsandel på 3 % og efter planen er markedsandelen i 2015 fastsat til 10 %.
Det er Toyotas vicepræsident Kazuo Okamato, der i forbindelse med Auto Expo 2010 i New Delhi, har talt med de japanske medier. Han understreger, at Indien spilen afgørende rolle for Toyotas fremtidige ekspantionsplaner.
Og i den forbindelse præsenterer Toyota deres konceptmodel "Etios," der er specielt beregnet til det indiske marked. Modellen er i klasse med bl.a. Fox fra VW og Alto fra Suzuki.
Produktionen vil blive påbegyndt senere på året i det sydlige Indien. I første omgang regner man med en årsafsætning i Indien på 70.000 enheder, og senere kan en evt. export godt komme på tale.
Produktionen finder i videst muligt omfang sted med basis i samarbejde med indiske underleverandører.
Lige nu kan modellen ses i New Delhi, hvor man kan se en 1.2 liters og en 1.5 liters benziner.
Indien er efter Kina det stærkest voksende automobilmarked i verden og 4 ud af 5 biler er småbiler som den nye Etios.