I starten af december indviede transportminister Lars Barfod det første biogasanlæg i Danmark - det er i Københavns SydhavnDanskerne halter efter sven­sker­ne, når der skal tankes grønt brænd­­stof på person-, vare- el­ler last­bi­len. Selvom vi har optimale forud­sæt­ninger for at bruge biogas, har ud­bre­del­sen hidtil været yderst begræn­set her i landet. To virksom­he­der går nu sammen om at få danskernes øjne op for fordelene ved biogas. Som led i samarbejdet ind­viede trans­portminister Lars Barfoed den 3. december landets første biogas tankanlæg.


Danmarks første biogasanlæg er åbnet


Når danskerne tanker, er det stadig benzin og diesel, der fyldes på per­son-, vare- og lastbilen. Men nu er de grønne alternativer også på vej til danskerne. Den 3. december blev Danmarks første biogas tankanlæg ind­viet af transportminister Lars Barfoed. Indvielsen skete som led i et nyt samarbejde mellem bilproducenten Mercedes-Benz og energiselskabet E.ON og skal demonstrere fordele og muligheder ved at anvende biogas til klimavenlig transport.

Gode erfaringer fra Sverige
E.ON har allerede gode erfaringer med biogas fra den anden side af Øre­sund. I Malmø kører en stor del af både bus­ser, taxier og renova­tions­vogne i dag på biogas. Energi­selskabet har i dag 31 biogas tank­anlæg i Sve­rige, og næ­sten lige så mange er på tegne­brættet frem til 2012. Og ifølge E.ON er kun det danske afgifts­system til hin­der for, at dette kan blive virkelighed i Dan­mark også:

”Som landbrugsland med et velud­bygget gasforsyningsnet har Dan­mark endnu bedre forudsætninger end Sve­rige for at anvende bio­gas som brænd­stof. Men det svenske afgifts­system betyder, at den miljø­venlige biogas er et konkurrencedygtigt alternativ til benzin og diesel, og det er endnu ikke tilfældet i Danmark. Her hal­ter vi efter vores naboland,” siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Dan­mark.

CO2-neutral og skånsom for nærmiljøet
Biogas som brændstof til køretøjer er væsentlig mere klima- og miljø­venlig end benzin og diesel. Biogas er CO2-neutralt, og udslippet af sundheds­skadelige stoffer, såsom NOx-partikler, er væsentligt redu­ceret. Eksem­pelvis er partikeludslippet fra en gasdreven lastvogn hele 99 pro­cent la­vere end fra en tilsvarende Euro5 diesellastvogn. Derfor ærgrer det Mer­cedes-Benz, at biogasdrevne køretøjer er fra­værende på det danske marked:

”I Mercedes-Benz har vi i mange år satset på gas-teknologien som et bud på fremtiden miljørigtige transportform. I eksempelvis Tysk­land, Storbri­tannien og Sverige har vi et stort salg af disse biler, men her i landet har teknologien endnu ikke gjort sit indtog til trods for en potentielt stor efter­spørgsel i markedet,” siger Christian Devan­tier, salgschef i Mercedes-Benz Danmark.

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Nordic AutoParts hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.