Elbiler er fri for registreringsafgift og ejerafgift - og det kan koste dyrt for samfundet.
Frem til 2012 er elbiler fri for registreringsafgift og ejerafgift. Det kan hurtigt give et hul i statskassen på et to-cifret milliardbeløb. Det skal politikerne huske, når de skal afgøre, om afgiftfritagelsen er den rigtige måde at skabe CO2-nedbringelse på, mener chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
”Vi har prøvet at regne på en elbil, der kører 7 km pr. kWh, som kun koster 20 procent af det normale at vedligeholde, og som kun koster 60 procent af det normale at forsikre. Og vi er kommet frem til, at hvis der ruller 100.000 elbiler ud på vejene i 2011, så vil der 16 år senere, når bilerne skrottes, mangle over 19 mia. kr. i statskassen”, fortæller han.
Bilpriser.dk har sammenlignet en afgiftsbelagt dieselbil til 262.000 kr. med en nogenlunde tilsvarende elbil til 150.000 kr., og det er ikke småting, den fælles husholdningskasse mister, hvis forbrugerne køber 100.000 elbiler i stedet for 100.000 dieselbiler. Dieselbilen vil i alt give 318.626 kr. i indtægter fra registreringsafgift, moms på bilen, dieselafgift, moms på dieselolie, ejerafgift, afgift på ansvarsforsikringen og moms på reparationer.
En elbil til 150.000 kr. vil derimod kun indbringe 122.872 kr. i elafgifter, moms og forsikringsafgift over 16 år. Forskellen løber op i 19,6 mia. kr.
”For de penge kan man få meget miljø. Og hvorfor skyde gråspurve med kanoner? Det ligger jo lige til højrebenet: Sælg de uduelige Ansaldo Bredo-tog og indfør elektriske IC4-tog i hele Danmark. Det kan man garanteret få for samme beløb. Og hvis de IC4-tog har batterier, der lader op, når der er vindmøllestrøm til overs, så vil man få en kæmpestor miljøgevinst. Dieseltog sviner jo helt enormt”, påpeger Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk, der giver sin provokerende idé videre til politikerne - ganske gratis.
Relevante links om elbiler:
dk.sixt.com/biludlejning/elbiler